Oleg Gorbaniuk

Need-Appeals, Benefit-Appeals, and Brand User-Trait-Appeals in Television Advertising: A Content Analysis of Commercials

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Psychologiczne (ISSN: 1507-7888)
Współautorzy: Anna Kapinos, Magdalena Chodara, Kamil Chochoł, Kamil Kazanowski, Tomasz Kliszcz, Kamil Mroczek, Przemysław Kot, Magdalena Kolańska
Rok wydania: 2016
Tom: 19
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 827-839
Streszczenie: Celem badań eksploracyjnych była odpowiedź na pytanie, które kategorie potrzeb dominują w reklamach telewizyjnych produktów materialnych w Polsce, jakie wiązki tworzą aktywizowane potrzeby w świetle praktyki marketingowej, oferta jakich korzyści najczęściej towarzyszy wzbudzaniu różnych kategorii potrzeb, jakie cechy typowych użytkowników marek są jednocześnie przywoływane oraz jakie są najważniejsze korelaty aktywizowanych potrzeb z punktu widzenia cech konstrukcyjnych i scenariuszy reklam. Analiza jakościowa treści próby 418 reklam została wykonana przez 10 sędziów, których zgodność opinii została psychometrycznie zweryfikowana przed i po wykonaniu analiz. Jako podstawę taksonomii przyjęto uszczegółowioną koncepcję potrzeb Maslowa oraz wyniki wcześniejszych badań taksonomicznych korzyści i cech typowych użytkowników marek. Uśrednione oceny sędziów stały się podstawą analiz ilościowych, które wykazały dominującą rolę potrzeb niższego rzędu w reklamach telewizyjnych, współwystępowanie potrzeb wyższego rzędu, ich ścisły związek z korzyściami symbolicznymi (społecznymi, emocjonalnymi i ekspresyjnymi) kojarzonymi z markami reklamowanych produktów oraz z cechami wizerunku typowych użytkowników marek.
Słowa kluczowe: potrzeby, korzyści, typowy użytkownik marek, reklamy telewizyjne, marki, produkty materialne
Dostęp WWW: http://www.kul.pl/files/1479/194/roczniki_psychologiczne_t._19_nr_4_ang._art._o._gorbaniuk.pdf
DOI: 10.18290/rpsych.2016.19.4-6en



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Oleg Gorbaniuk and Anna Kapinos and Magdalena Chodara and Kamil Chochoł and Kamil Kazanowski and Tomasz Kliszcz and Kamil Mroczek and Przemysław Kot and Magdalena Kolańska",
title = "Need-Appeals, Benefit-Appeals, and Brand User-Trait-Appeals in Television Advertising: A Content Analysis of Commercials",
journal = "Roczniki Psychologiczne",
year = "2016",
number = "4",
pages = "827-839"
}

Cytowanie w formacie APA:
Gorbaniuk, O. and Anna Kapinos and Magdalena Chodara and Kamil Chochoł and Kamil Kazanowski and Tomasz Kliszcz and Kamil Mroczek and Przemysław Kot and Magdalena Kolańska(2016). Need-Appeals, Benefit-Appeals, and Brand User-Trait-Appeals in Television Advertising: A Content Analysis of Commercials. Roczniki Psychologiczne, 4, 827-839.