Aleksandra Krauze-Kołodziej

A. Krauze-Kołodziej, Lo 'mperador del doloroso regno Da mezzo 'l petto uscia fuor de la ghiaccia"  (Inferno, Canto XXXIV, 28). Il motivo del ghiaccio nella "Divina Commedia" e la sua rappresentazione nell'iconografia del Giudizio Universale, [in:] Dante Alighierii (1265–1321). In memoriam. Dla uczczenia siedemsetnej rocznicy śmierci poety, ed. U. Mazurczak, D. Tabor, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2023, pp. 247-269 https://doi.org/10.15633/978836
[A. Krauze-Kołodziej, Lo 'mperador del doloroso regno Da mezzo 'l petto uscia fuor de la ghiaccia"  (Inferno, Canto XXXIV, 28). Il motivo del ghiaccio nella "Divina Commedia" e la sua rappresentazione nell'iconografia del Giudizio Universale, [in:] Dante Alighierii (1265–1321). In memoriam. Dla uczczenia siedemsetnej rocznicy śmierci poety, ed. U. Mazurczak, D. Tabor, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2023, pp. 247-269 https://doi.org/10.15633/9788363241728 ]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydawnictwo Naukowe
Rok wydania: 2023
Tytuł publikacji: Dante Alighierii (1265–1321). In memoriam. Dla uczczenia siedemsetnej rocznicy śmierci poety
Redaktorzy: Urszula Mazurczak Dariusz Tabor
Strony od-do: 247-269
Streszczenie: Niniejszy rozdział przedstawia motywu lodu w Boskiej komedii i analizuje wpływ jego obrazu na średniowieczną ikonografię piekła przedstawionego w wybranych scenach Sądu Ostatecznego. W pierwszej części artykułu autorka nakreśla obraz lodu obecny w twórczości Dantego Alighieri, koncentrując się w szczególności na obecności tego motywu w Boskiej komedii. Następnie artykuł odwołuje się do przykładów możliwych źródeł literackich, zwłaszcza wybranych fragmentów Biblii i dzieł starożytnych pisarzy, które mogły mieć wpływ na postrzeganie lodu przez Dantego. Autorka stawia także hipotezę o możliwym wpływie warunków klimatycznych epoki na sposób postrzegania przez poetę lodu, zimna i zimy. W dalszej części artykułu autorka skupia się na wybranych przedstawieniach scen Sądu Ostatecznego z XIV-XV wieku, w których na sposób przedstawienia lodowego piekła może, jak się wydaje, mieć bezpośredni wpływ dantejski obraz lodu. Na końcu artykułu autorka akcentuje symboliczne znaczenie lodu w eschatologicznym kontekście ikonografii Sądu Ostatecznego.
Słowa kluczowe: Dante Alighieri, Boska komedia, lód, piekło, ikonografia, Sąd Ostateczny, Lucyfer
Dostęp WWW: https://monografie.upjp2.edu.pl/wn/catalog/book/67/chapter/484
DOI: https://doi.org/10.15633/9788363241728.07



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Aleksandra Krauze-Kołodziej",
title = "A. Krauze-Kołodziej, Lo 'mperador del doloroso regno Da mezzo 'l petto uscia fuor de la ghiaccia''  (Inferno, Canto XXXIV, 28). Il motivo del ghiaccio nella ''Divina Commedia'' e la sua rappresentazione nell'iconografia del Giudizio Universale, [in:] Dante Alighierii (1265–1321). In memoriam. Dla uczczenia siedemsetnej rocznicy śmierci poety, ed. U. Mazurczak, D. Tabor, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2023, pp. 247-269 https://doi.org/10.15633/978836",
journal = "",
year = "2023",
pages = "247-269"
}

Cytowanie w formacie APA:
Krauze-Kołodziej, A. (2023). A. Krauze-Kołodziej, Lo 'mperador del doloroso regno Da mezzo 'l petto uscia fuor de la ghiaccia"  (Inferno, Canto XXXIV, 28). Il motivo del ghiaccio nella "Divina Commedia" e la sua rappresentazione nell'iconografia del Giudizio Universale, [in:] Dante Alighierii (1265–1321). In memoriam. Dla uczczenia siedemsetnej rocznicy śmierci poety, ed. U. Mazurczak, D. Tabor, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2023, pp. 247-269 https://doi.org/10.15633/978836. , 247-269.