Kontrola zarządcza
[Management control ]

Hasło w leksykonie

Miejsce: Warszawa
Rok wydania: 2012
Tytuł publikacji: Prawo finansów publicznych : kompendium akademickie
Redaktorzy: Paweł Smoleń
Strony od-do: 37-39
Streszczenie: Kontrola zarządcza w ujęciu funkcjonalnym stanowi ogół działań podejmowanych w ramach danej jednostki dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Wskazane w ustawie o finansach publicznych kryteria kontroli są pewną modyfikację cech typowych dla każdego rodzaju kontroli spotykanych tak ustawodawstwie, jak i piśmiennictwie traktującym o różnych rodzajach kontroli. Cele i zadania w realizacji, których pomocna ma być kontrola zarządcza zależą od rodzaju jednostki sektora finansów publicznych i unormowane są ustawie o finansach publicznych, bądź też w odrębnych ustawach i aktach podwykonawczych. Sama idea kontroli zarządczej związana jest z organizacją działalności i zarządzaniem daną jednostką sektora finansów publicznych. Ustawowy katalog celów stawianych kontroli zarządczej ma charakter otwarty i obejmuje zapewnienie w szczególności: zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi; skuteczności i efektywności działania (adekwatności); wiarygodności sprawozdań; ochrony zasobów; przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania; efektywności i skuteczności przepływu informacji; zarządzania ryzykiem
Słowa kluczowe: kontrola zarządcza, audyt, zarządzanie ryzykiem, standardy kontroli, sektor finansów publicznych