The ‘Rabbinic Anti-Gospel in the Context of the Polemic between the Synagogue and Church

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Person and the Challenges-The Journal of Theology Education Canon Law and Social Studies Inspired by Pope John Paul II (ISSN: 2083-8018)
Rok wydania: 2014
Tom: 4
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 45-59
Streszczenie: Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na następujace pytania: Czy w źródłach rabinicznych (Tosefta, Talmud Jerozolimski i Talmud Babiloński) można znaleźć teksty, które odnoszą się do Jezusa i Jego wyznawców? Jaki jest ich natura? Czy mają zabarwienie anty-chrześcijańskie stanowiąc swoistą anty-Ewangelię? Autor opiera swe odpowiedzi opierając się na swych wcześniejszych badaniach opublikowanych w monografii pt. "Jezus i Jego wyznawcy w Talmudzie: Analiza Tekstologiczna, Hostoryczna i Socjologiczna", Lublin 2013. Badania te prowadzą do konkluzji, że w tekstach talmudycznych zawarta jest swoista anty-Ewangelia, która początkowo była przekazywana w sposób ustny, a następnie spisana w różnych kontekstach. Celem tej rabinicznej anty-Ewangelii było zdyskredytownaie Jezusa jako Syna Bozego i Mesjasza pochodzącego z domu Dawida. Rabini w swoim nauczaniu chcieli wykazać wyższość swojej nauki wobec chrześcijańskiej wiary, która była atrakcyjna dla żydowskich wyznawców.
Słowa kluczowe: Źródła rabiniczne, Anty-Ewangelia, Polemika pomiędzy Synagogą i Kościołem
DOI: 10.15633/pch.660



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Mirosław Wróbel",
title = "The ‘Rabbinic Anti-Gospel in the Context of the Polemic between the Synagogue and Church",
journal = "Person and the Challenges-The Journal of Theology Education Canon Law and Social Studies Inspired by Pope John Paul II",
year = "2014",
number = "2",
pages = "45-59"
}

Cytowanie w formacie APA:
Wróbel, M. (2014). The ‘Rabbinic Anti-Gospel in the Context of the Polemic between the Synagogue and Church. Person and the Challenges-The Journal of Theology Education Canon Law and Social Studies Inspired by Pope John Paul II, 2, 45-59.