Opting out of Religious Education and the Religiosity of Youth in Poland: A Qualitative Analysis

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Religions (ISSN: 2077-1444)
Rok wydania: 2022
Strony od-do: 1-9
Streszczenie: Od kilku lat duża część uczniów szkół średnich w Polsce rezygnuje z edukacji religijnej. Jest to niewątpliwy fenomen na skalę europejską, ponieważ nie obserwujemy takiego zjawiska nawet w krajach bardzo zsekularyzowanych. Dziwi on tym bardziej w Polsce, która uważana jest za jeden z najbardziej katolickich krajów świata. W celu analizy tego zjawiska przeprowadzono badania jakościowe w formie wywiadów pogłębionych z uczniami szkół średnich, którzy wypisali się z lekcji religii. Młodych ludzi zapytano najpierw o motywy rezygnacji z edukacji religijnej a następnie o ich religijność. Badania potwierdziły, że głównym powodem rezygnowania z lekcji religii jest słaba religijność młodzieży oraz realizowany w Polsce konfesyjny model nauczania religii, który stawia sobie za cel pogłębianie wiary katolickiej i nawracanie na katolicyzm osób niewierzących. Przemiany religijności sprawiają, że coraz większy odsetek młodzieży nie utożsamia się z Kościołem katolickim i nie chce uczestniczyć w katolickiej edukacji religijnej. W związku z tym istnieje potrzeba przemyślenia aktualnego modelu edukacji religijnej.
Słowa kluczowe: Edukacja religijna, młodzież, Polska, religijność
DOI: https://www.mdpi.com/2077-1444/13/10/906



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marian Zając",
title = "Opting out of Religious Education and the Religiosity of Youth in Poland: A Qualitative Analysis",
journal = "Religions",
year = "2022",
pages = "1-9"
}

Cytowanie w formacie APA:
Zając, M. (2022). Opting out of Religious Education and the Religiosity of Youth in Poland: A Qualitative Analysis. Religions, 1-9.