Maria Opiela

Znamiona realizmu w koncepcji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego oraz w podstawach procesu jej zmian adaptacyjnych i zachowania tożsamości
[Signs of realism in the pedagogical concept of Edmund Bojanowski and in the fundamentals of the process of its adaptive changes and the preservation of identity]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Polska Myśl Pedagogiczna (ISSN: 2450-4572)
Rok wydania: 2016
Tom: 2
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 199-214
Streszczenie: Zakładając ochronki E. Bojanowski tworzył i doskonalił swą koncepcję pedagogiczną. Jej filozoficzne podstawy kształtował w ujęciu realizmu, które jest możliwe jedynie w kontekście zgodnego ze stanem faktycznym odczytania istniejącego świata osób i rzeczy. Sięgał do antropologii filozoficznej, Biblii, nauczania Kościoła, wskazując że człowiek jest jednością duszy i ciała, osobą, dzieckiem Bożym. Z tej integralnej i realistycznej koncepcji człowieka wynikała potrzeba jego integralnego rozwoju i wychowania. Uwzględniając dorobek myśli i praktyki pedagogicznej, kulturę, historię i tradycję Kościoła, specyfikę naturalnego środowiska, całokształt czynników oddziałujących na dziecko, jego wychowanie i organizację instytucji stworzył system wczesnej edukacji. Wierność przyjętym założeniom nadal zapewnia kontynuację i wprowadzanie zmian adaptacyjnych z zachowaniem tożsamości koncepcji oraz rekonstrukcję jego integralnej pedagogiki w odniesieniu do realistycznej filozofii tomistycznej.
Słowa kluczowe: Edmund Bojanowski, realizm, osoba, religia, antropologia, integralne wychowanie, koncepcja pedagogiczna, tożsamość
Dostęp WWW: http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/30394



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Maria Opiela",
title = "Znamiona realizmu w koncepcji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego oraz w podstawach procesu jej zmian adaptacyjnych i zachowania tożsamości",
journal = "Polska Myśl Pedagogiczna",
year = "2016",
number = "2",
pages = "199-214"
}

Cytowanie w formacie APA:
Opiela, M. (2016). Znamiona realizmu w koncepcji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego oraz w podstawach procesu jej zmian adaptacyjnych i zachowania tożsamości. Polska Myśl Pedagogiczna, 2, 199-214.