Maria Opiela

Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego : kontynuacja i zmiana
[Integral preschool pedagogy in the upbringing system of Edmund Bojanowski : Continuity and change]

Książka naukowa recenzowana

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2013
Streszczenie: Celem niniejszej dysertacji jest przedstawienie podstaw i założeń integralnej pedagogiki przedszkolnej w systemie wychowania E. Bojanowskiego. Wskazane zostały stałe podstawy i założenia określające jej tożsamość oraz specyfika wynikającej z nich struktury i organizacji procesu wczesnej edukacji z uwzględnieniem metod, form, środków i warunków jego realizacji odpowiadającym współczesnym wymaganiom prawa oświatowego, co stanowi obszar jej zmiany adaptacyjnej. Zamiarem autorki jest pokazanie integralnej pedagogiki w systemie wychowania E. Bojanowskiego tworzonej we współczesnym kontekście jako propozycji o konkretnej tożsamości. Jako subdyscyplina pedagogiki ogólnej, należy do nurtu pedagogiki o inspiracji chrześcijańskiej obejmującej systemy samodzielnych koncepcji pedagogicznych budowanych na podstawach filozofii i teologii chrześcijańskiej. Kontynuację, tożsamość i służącą im adaptacyjną zmianę zapewnia, tworzące i realizujące integralną pedagogikę w systemie E. Bojanowskiego, Zgromadzenie Służebniczek. Świadomości własnej tożsamości nie prowadzi do zamykania się w sobie, lecz przeciwnie, jest drogą pełniejszego otwierania się na innych i współpracy z nimi. Ważnym aspektem wskazanym przez Bojanowskiego jest konieczność uwzględniania specyfiki środowiskowej, potrzeb konkretnych osób i grup społecznych, miejsca i czasu, co czyni jego system otwartym i dynamicznym. Interdyscyplinarność pedagogiki ze względu na przedmiot studiów i badań jest postrzegana jako konieczność i wartość. Budowanie nowej jakości tworzonej pedagogiki dokonuje się w synergii praktyki i teorii, przy czym w koncepcji pedagogicznej realizowanej w systemie wychowania E. Bojanowskiego praktyka była wcześniej. Tworząc na jej podstawie integralną pedagogikę przedszkolną i czerpiąc z praktyki inspiracje badawcze, określono zadania praktyczne dla edukacji przedszkolnej oraz konteksty weryfikacji warunków ich urzeczywistniania. Niezbędność wzajemności współpracy praktyków i teoretyków pedagogiki przedszkolnej wynika z charakteru jej przedmiotu. Jest nim człowiek „dynamicznie rozwijający się w okresie najbardziej krytycznym dla życia, jakim jest dzieciństwo, w warunkach „postulowanych” i „przewidywanych” przez teoretyków, ale organizowanych przez praktyków” (D. Waloszek, Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań). Równolegle należy brać pod uwagę głębokie i dynamiczne społeczno-kulturowe zmiany warunków życia społeczeństw. W tym kontekście należy uznać fakt, że pedagogika musi ustawicznie podlegać zmianom, pozostając ze swej natury w permanentnym stanie tworzenia. System pedagogiczny Bojanowskiego jest sprawdzonym w czasie i w praktyce przykładem rozwiązań wychowawczych, które zachowały swą aktualność nie tyle w wymiarze strukturalnym, co funkcjonalnym. Jego rekonstrukcja i analiza w interdyscyplinarnym kontekście uwarunkowań, w jakich on powstawał i jest aktualizowany, pozwala na określenie podstaw i założeń pedagogiki przedszkolnej. Tworząc pedagogikę w systemie wychowania Bojanowskiego drogą kontynuacji (zapewniającej jej ciągłość) i zmiany (polegającej na jej adaptacyjnej odnowie), odniesiono się do całego kontekstu tych uwarunkowań. Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowawczym E. Bojanowskiego jest pedagogiką w stanie tworzenia. Stała dynamika jej systemowego wymiaru związana jest z dynamiką rozwoju człowieka, ludzkich wspólnot i ludzkości. Synergia praktyki i teorii wychowania prowadzi bowiem do tworzenia nowej jakości rzeczywistości pedagogicznej, w której wspierany jest harmonijny i pełny rozwój osoby. Ta integralna pedagogika przedszkolna jest dzisiaj konkretną propozycją teoretycznych podstaw wczesnej edukacji dziecka. Ma ona swoje miejsca w pluralizmie współczesnych teorii pedagogicznych, w wierności tradycji i otwartości na zmianę oraz w trosce o synergię między teorią i praktyką wychowawczą. Rozpoznając, rozumiejąc i interpretując zamiar jej autora oraz kontekst realizacji uwzględniono aspekt jej kontynuacji i zmi
Słowa kluczowe: dziecko, przedszkole, integralny rozwój, wychowanie integralne, pedagogika przedszkolna, system wychowania, tożsamość, kontynuacja, zmiana



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Maria Opiela",
title = "Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego : kontynuacja i zmiana",
year = "2013",
}

Cytowanie w formacie APA:
Opiela, M. (2013). Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego : kontynuacja i zmiana. Lublin: