Maria Opiela

Ochrona osoby i rodziny jako konsekwencja wychowania w wartościach ewangelicznych w kontekście współczesnych wyzwań
[Rotection of individuals and families through education in evangengelical values in the context of the contemporary challenges]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Studia Pastoralne (ISSN: 1734-4433)
Rok wydania: 2025
Numer czasopisma: 21
Strony od-do: 208-229
Streszczenie: W artykule podjęto problematykę ochrony osoby i rodziny poprzez wychowanie w wartościach ewangelicznych, a także pochylono się nad rodziną w jej roli podstawowego i niezastąpionego środowiska życia, rozwoju i wychowania. Analizy zagadnienia dokonano w kontekście współczesnych wyzwań dla osoby i rodziny w Polsce, aby odpowiedzieć na nie przez chrześcijańskie wychowanie. Nauczanie i działalność pastoralna Kościoła na rzecz rodziny ma duży potencjał jej wspierania w realizacji funkcji wychowawczych według ponadczasowych, uniwersalnych wartości ewangelicznych oraz wychowania do wartości w celu ochrony rodziny i osoby, a także wyzwolenia z destruktywnych postaw i zachowań. Wnioski z przeprowadzonych analiz zwracają uwagę na konieczność konkretnego wsparcia rodziny, przedszkola, szkoły, doskonalenia wczesnego wychowania dzieci, wykorzystania dorobku naukowego i praktycznego pedagogiki chrześcijańskiej, nauczania Kościoła, form duszpasterstwa rodzin i konsolidacji działań wychowawczych tych środowisk.
Słowa kluczowe: osoba, rodzina, wychowanie w wartościach ewangelicznych, Kościół, duszpasterstwo rodzin, współczesne wyzwania
Dostęp WWW: https://journals.us.edu.pl/index.php/sp/issue/view/1560



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Maria Opiela",
title = "Ochrona osoby i rodziny jako konsekwencja wychowania w wartościach ewangelicznych w kontekście współczesnych wyzwań",
journal = "Studia Pastoralne",
year = "2025",
number = "21",
pages = "208-229"
}

Cytowanie w formacie APA:
Opiela, M. (2025). Ochrona osoby i rodziny jako konsekwencja wychowania w wartościach ewangelicznych w kontekście współczesnych wyzwań. Studia Pastoralne, 21, 208-229.