The category of freedom in Catholic social teaching

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Rozprawy Społeczne (ISSN: 2081-6081)
Rok wydania: 2019
Tom: 13
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 17-22
Streszczenie: Wolność jest jedną z głównych wartości eksplorowanych na gruncie katolickiej nauki społecznej. Należy ona do natury człowieka i jest sposobem jego egzystencji. Konkretyzuje się ona we wszystkich subsystemach życia społecznego człowieka, a wiec w obszarze społecznym, gospodarczym, politycznym i kulturalnym. Człowiek korzystając z wolności jest w stanie rozwijać się integralnie. Przedmiotem niniejszego opracowania jest operacjonalizacja kategorii wolność w katolickiej nauce społecznej. Autor w tym celu przedstawia usystematyzowany historycznie spór ideologiczny Kościoła katolickiego z liberalizmem oraz przedstawia pozytywne ujęcie wolności, jako ważnej kategorii w katolickiej nauce społecznej. Przyjęta w opracowaniu metoda odpowiada formie krystalizowania się stanowiska katolickiego wobec wartości, jaką jest wolność. Autor artykuły zawęża jej ujęcie głownie do obszaru społeczno-gospodarczego, co podyktowane jest naturą dyscypliny naukowej, w której paradygmacie eksplorowany jest problem badawczy.
Słowa kluczowe: wolność, liberalizm, katolicka nauka społeczna, prawa człowieka
Dostęp WWW: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-a83440ec-a977-4b8c-b751-9aaa07f20002/c/Pages_from_RS_nr_1_2019_sklad_druk-2_.pdf
DOI: 10.29316/rs.2019.02



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marek Wodawski",
title = "The category of freedom in Catholic social teaching",
journal = "Rozprawy Społeczne",
year = "2019",
number = "1",
pages = "17-22"
}

Cytowanie w formacie APA:
Wodawski, M. (2019). The category of freedom in Catholic social teaching. Rozprawy Społeczne, 1, 17-22.