Marcin Ferdynus urodził się w 1981 roku w Dębnie. W roku 2000 podjął formację w Arcybiskupim Wyższym Seminarium Duchownym w Szczecinie. W maju 2006 roku uzyskał stopień magistra teologii. W czerwcu 2006 roku, z rąk Księdza Arcybiskupa Zygmunta Kamińskiego, przyjął święcenia kapłańskie. Przez dwa lata pełnił posługę wikariusza w parafii pw. św. Jana Chrzciciela w Myśliborzu. W roku 2008 został skierowany na studia z zakresu filozofii na Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, gdzie w 2011 roku uzyskał stopień licencjata filozofii. W tym samym roku rozpoczął studia doktoranckie z zakresu filozofii na Wydziale Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Studia doktoranckie zwieńczył obroną pracy dyplomowej "Przedłużanie życia jako problem moralny". W trakcie studiów filozoficznych (2008-2016) pomagał duszpastersko w parafii pw. św. Maksymiliana Marii Kolbego w Zezulinie. Od września 2016 roku do września 2019 roku pełnił funkcję prefekta szkół katolickich w Szczecinie, a od lipca 2017 roku dodatkowo funkcję Zastępcy Dyrektora Centrum Edukacyjnego Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej ds. formacji. W latach 2016-2017 prowadził zajęcia dydaktyczne dla studentów Wyższej Szkoły Integracji Europejskiej w Szczecinie oraz wykład monograficzny dla kleryków Arcybiskupiego Wyższego Seminarium Duchownego w Szczecinie (semestr letni 2017). W latach 2016-2019 posługiwał duszpastersko w parafii pw. Opatrzności Bożej (2016-2017) oraz w parafii pw. św. Ottona (2017-2019) w Szczecinie, a także w kościele rektoralnym pw. Miłosierdzia Bożego w Trzęsaczu (2017-2018). Od października 2018 roku został oddelegowany do pracy w Katedrze Etyki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Od 2019 pomaga duszpastersko w parafii pw. św. Maksymiliana Marii Kolbego w Zezulinie.

AKTUALNE ZAINTERESOWANIA BADAWCZE:

  • problem rezygnacji z uporczywej terapii/terapii medycznie daremnej
  • biomedyczne doskonalenie ludzkiej natury
  • koncepcje osoby w filozofii pielęgniarstwa
  • ludzka godność

PUBLIKACJE:

Monografie:

Przedłużanie życia jako problem moralny, Biblos: Tarnów 2017.

Artykuły:

1. „Kilka uwag” w dyskusji na temat rezygnacji z uporczywej terapii, „Studia Paradyskie 22 (2012), s. 51-67.

2. Przedłużanie ludzkiego życia: czy możliwa jest biologiczna nieśmiertelność?, „Philosophia” 33 (2012) 2, s. 5-12.

3. „Słów kilka” o Jacku Woronieckim OP, „Philosophia”, 34 (2012) 1, s. 9-16.

4. Czy biomedyczne doskonalenie  ludzkiej natury jest „zabawą w Boga”?, „Studia Warmińskie”, 50 (2013), s. 9-22.

5. O działaniu, zaniechaniu i dopuszczeniu śmierci, „Colloquia Theologica Ottoniana”, 1 (2013), s. 205-222.

6. Poszanowanie osobowego wymiaru człowieka czynnikiem postępu biomedycyny, „Studia Sandomierskie”, 20 (2013) 2, s. 135-148.

7. Przedłużanie ludzkiego życia. O możliwości biologicznej nieśmiertelności, „Studia Paradyskie”, 23 (2013), s. 59-72.

8. Sen o nieśmiertelności, „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II”, (2014) nr 3, s. 229-246.

9. Przedłużanie ludzkiego życia w świetle transplantacji. Wokół kilku moralnych kontrowersji, „Studia Paradyskie”, 24 (2014), s. 113-126.

10. Komu podarować życie? Wokół kilku moralnych problemów związanych z pozyskiwaniem i dystrybucją narządów do przeszczepów, „Studia Paradyskie”, 26 (2016), s. 41-53.

11. Projektowanie osób? O depersonalizacji człowieka we współczesnym transhumanizmie, „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II” (2016) nr 4, s. 188-200.

12. Rezygnacja z uporczywej terapii w świetle encykliki Evangelium Vitae Jana Pawła II. Problem odmowy podłączenia do respiratora przez pacjentów chorych na stwardnienie zanikowe boczne (ALS), „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II” (2018) nr 2, s. 409-422.

13. Consequences of human overpopulation and strategies of its prevention, "Studia Ełckie", (2018) nr 4, s. 415-428.

14. Ferdynus, M.P. (2019). Dlaczego śmierć nie jest taka zła?, Studia Warmińskie, 56, s. 47-61.

15. Ferdynus, M.P. (2020). Albert Mieczysław Krąpiec's theory of the person for professional nursing practise, Nursing Philosophy, nr 2:e12286  (https://doi.org/10.1111/nup.12286).

16. Ferdynus, M. (2020). Czy biomedyczne ulepszanie pozbawia nas człowieczeństwa? Perspektywa filozoficzna. Studia Warmińskie, 39-56.

17. Ferdynus, M. (2021). Medical Futility or Persistent Therapy? A Dispute over the Terms and Definitions in the Polish Context. Analiza i Egzystencja, 43-67.

18. Ferdynus, M. (2021). O uporczywej terapii oraz środkach zwyczajnych i nadzwyczajnych w polskim kontekście bioetycznym. Na marginesie dwóch debat Polskiego Towarzystwa Bioetycznego. Roczniki Filozoficzne, 2, 65-81.

19. Ferdynus, M. (2021). Four philosophical images of man and nursing from Krąpiec’s perspective. Nursing Philosophy, e12344, (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/nup.12344).

20. Ferdynus, M. (2022). Why the term ‘persistent therapy’ is not worse than the term ‘medical futility’. Journal of Medical Ethics, 350-352. (https://jme.bmj.com/content/48/5/350).

21. Ferdynus, M. (2022). Dlaczego katolik nie ma obowiązku zaszczepić się przeciw COVID-19? Perspektywa etyczna. Studia Ełckie, 2, 229-247.

22. Ferdynus, M. (2022). Między uporczywością a daremnością terapii? O przydatności pojęcia terapii uporczywej w etyce medycznej w odniesieniu do postępowania wobec pacjentów terminalnie chorych. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL - Lublin i Fundacji Jana Pawła II - Rzym, 3, 237-261.

23. Ferdynus, M. (2023). Czy mamy prawo oswoić sztuczną inteligencję? Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL - Lublin i Fundacji Jana Pawła II - Rzym, 3, 67-91.

24. Ferdynus, M. (2023). Five reasons why a conversational artificial intelligence cannot be treated as a moral agent in psychotherapy. Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 4, 26-29.

25. Ferdynus, M. (2022). Eutanazja a uporczywa terapia, w: Filozofia społeczna. Cz.2: Problemy i dyskusje, S. Janeczek, A. Starościc (red.), Lublin, ss. 315-337.

26. Ferdynus, M.P. (2024). Why is the approach to discontinuing life-sustaining treatment different in the UK and Poland? Based on the case of RS, Palliative Medicine in Practice, 18, 88-94. (https://journals.viamedica.pl/palliative_medicine_in_practice/article/view/96886).

27. Ferdynus, M. (2024). Is it true that all human beings have dignity?. Nursing Philosophy, e12464, (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/nup.12464).

28. Ferdynus, M. (2024). The End of Personhood Seems to Be Greatly Exaggerated. American Journal of Bioethics, 1, 74-76 (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15265161.2023.2278562).

29. Ferdynus, M.P. (2024). The concept of medical futility is not similar to the concept of persistent therapy. Polish Archives of Internal Medicine; 134:16666. (https://www.mp.pl/paim/issue/article/16666/).

30. Ferdynus, M.P. (2024). Is Dignity Still Necessary in Health Care? From Definition to Recognition of Human Dignity. Journal of Religion and Health, 63, 1154-1177  (https://link.springer.com/article/10.1007/s10943-023-01995-1).

KONFERENCJE:

1. Współorganizacja międzynarodowej konferencji pt. Dwudziestolecie międzywojenne w kulturze polskiej, Zakrzew, 20 kwietnia 2013 r., referat: „Słów kilka” o Jacku Woronieckim.

2. XI Zjazd Filozoficzny, organizator: KUL, Lublin, 09-14 września 2019 r., referat: Uporczywa terapia czy terapia medycznie daremna?

3. Choroby rzadkie w XXI wieku. III Ogólnopolska konferencja naukowa, organizator: Fundacja Tygiel, Lublin, 21 luty 2020 r., referat: Rezygnacja z uporczywej terapii. Problem odmowy podłączenia do respiratora przez pacjentów chorych na stwardnienie zanikowe boczne (ALS).

4. Referat wygłoszony na Zjeździe Filozoficznym w Łodzi: Czy wszyscy ludzie mają godność? (Uniwersytet Łódzki, wrzesień 2023).

5. Referat wygłoszony na Zjeździe Filozoficznym w Łodzi: Dlaczego sztuczna inteligencja nie może być traktowana jako podmiot moralny? (Uniwersytet Łódzki, wrzesień 2023).

6. Udział w dyskusji panelowej zatytułowanej Terapia daremna (organizator: Medycyna Praktyczna; wideokonferencja, maj 2023).

7. Referat wygłoszony podczas XVI Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej: Pięć powodów dlaczego sztuczna inteligencja nie może być traktowana jako podmiot moralny (organizator: Fundacja Tygiel, Lublin, 21-24.03.2024).

8. Referat wygłoszony podczas XVI Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej: Czy to prawda, że wszyscy ludzie mają godność? (organizator: Fundacja Tygiel, Lublin, 21-24.03.2024).

9. Referat wygłoszony podczas konferencji międzynarodowej: 12th Edition - World Congress on Nursing Education & Practice' (World Nursing Congress 2024): Three Types od Dignity for Nursing Education, Praga, Czechy, czerwiec 2024.

10. Wygłoszenie wykładu (na zaproszenie), pt. "On the Different Types of Dignity in Contemporary Ethical Debate" (03/09/2024), Uniwersytet Padewski, Włochy.

11. Wygłoszenie wykładu (na zaproszenie), pt. "The Problem of Forgoing Medically Futile Therapy" (06/09/2024), Uniwersytet Padewski, Włochy.

OTRZYMANE GRANTY:

1. Grant badawczy realizowany w ramach dyscyplina "Filozofia" na Wydziale Filozofii KUL. Tytuł grantu: Etyczne, medyczne oraz społeczne problemy rezygnacji z uporczywej terapii (2019-2021) - kierownik.

2. Grant badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki (Miniatura): Problem rezygnacji z terapii medycznie daremnej (od września 2022 do sierpnia 2023) - kierownik.

NAGRODY, WYRÓŻNIENIA I ODZNACZENIA:

1. Laureat Nagrody Prezesa Rady Ministrów za wyróżnioną rozprawę doktorską (26.10.2017).

2. Stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych naukowców - (Warszawa, 01.07.2022).

3. Medal Komisji Edukacji Narodowej - (Szczecin, 14.10.2022).

4. Nagroda za najlepiej punktowane publikacje na KUL (2021, 2023).

PEŁNIONE FUNKCJE:

1. opiekun I, II i III roku filozofii (od października 2019 do września 2022).

2. członek redakcji w czasopiśmie "Roczniki Filozoficzne" (od listopada 2019).

3. przewodniczący komisji stypendialnej na Wydziale Filozofii (od września 2023).

4. funkcja tutora na MISHuS (od października 2023).

5. koordynator kierunku filozofia na Wydziale Filozofii KUL (od 1 października 2024).

POBYTY I STAŻE NAUKOWE W KRAJU I ZA GRANICĄ:

1. 2023 - tygodniowy pobyt naukowo-dydaktyczny (szkoleniowy) na Uniwersytecie Katolickim w Ružomberoku: (Erasmus+ Mobility), Słowacja.

2. 2023 - miesięczny staż naukowy na Uniwersytecie w Oxfordzie (The Oxford Uehiro Centre for Practical Ethics), Wielka Brytania.

3. 2024 - tygodniowy pobyt naukowo-dydaktyczny (szkoleniowy) na Uniwersytecie Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy: (Erasmus+ Mobility), Słowacja.

4. 2024 - dwutygodniowy staż naukowy na Uniwersytecie Padewskim (the University of Padua), Włochy.

5. 2024 - tygodniowy pobyt naukowo-dydaktyczny (szkoleniowy) na Uniwersytecie Maltańskim (The University of Malta), (Erasmus+Mobility), Malta.

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2024 14:59