Grzech i cnota w Księdze Mądrości jako konsekwencja fundamentalnego wyboru między śmiercią a Mądrością
[Sin and Virtue: Consequences of the Fundamental Choice between Death and Wisdom in the Book of Wisdom]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Biblica et Patristica Thoruniensia (ISSN: 1689-5150)
Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 4 (2023)
Strony od-do: 437-452
Streszczenie: Autor Księgi Mądrości zestawia nieustannie w swoim dziele rzeczywistości przeciwstawne, aby poprzez porównanie (synkrisis) głębiej ukazać różnicę między nimi. Pierwsza część Księgi Mądrości to zestawienie postaci sprawiedliwego z bezbożnymi. Autor analizuje postawy i wybory dokonywane przez ludzi pod kątem ich konsekwencji w życiu ziemskim i po śmierci. Sprawiedliwości i cnocie sprawiedliwego przeciwstawia grzech i niemoralność bezbożnych. Postawy są związane z wolnym wyborem człowieka, ale także zdają się wynikać z pierwszego, fundamentalnego wyboru pomiędzy śmiercią a Mądrością, którego dokonują jedni i drudzy. Autor podkreśla, że właśnie ta relacja jest fundamentalna, ponieważ inspiruje do konkretnych wyborów moralnych i postaw. Przy opisywaniu fascynacji śmiercią i Mądrością pojawiają się obrazy i słownictwo sugerujące głęboki związek, relację o charakterze oblubieńczym czy pragnienie bliskości. Autor ukazuje z całą wyrazistością biegunowo odległe efekty tych relacji. Fascynacja śmiercią prowadzi do lęku, błędnego postępowania i śmierci duchowej, a oblubieńcza więź z Mądrością gwarantuje życie sprawiedliwe na ziemi oraz szczęśliwą nieśmiertelność.
Słowa kluczowe: Mądrość, metafora małżeńska, śmierć, cnota, więź
DOI: https://doi.org/10.12775/BPTh.2023.025



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Marcin Zieliński",
title = "Grzech i cnota w Księdze Mądrości jako konsekwencja fundamentalnego wyboru między śmiercią a Mądrością",
journal = "Biblica et Patristica Thoruniensia",
year = "2023",
number = "4 (2023)",
pages = "437-452"
}

Cytowanie w formacie APA:
Zieliński, M. (2023). Grzech i cnota w Księdze Mądrości jako konsekwencja fundamentalnego wyboru między śmiercią a Mądrością. Biblica et Patristica Thoruniensia, 4 (2023), 437-452.