Małgorzata Sławek-Czochra

Dziecięce graffiti sposobem na popularyzację czytelnictwa
[Graffiti as a way of popularization of reading]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Łódź
Rok wydania: 2013
Tytuł publikacji: Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia
Redaktorzy: Mariola Antczak, Alina Brzuska-Kępa, Agata Walczak-Niewiadomska
Strony od-do: 401-423
Streszczenie: Graffiti jest środkiem komunikacji bliskim młodym ludziom. Wielu z nich bierze spray do ręki tylko po to, by spróbować tej ciekawej, innej od wszystkich techniki malowania. Spotykamy je na każdym kroku, w przejściach podziemnych, na przęsłach mostów, garażach, szkołach. Bywa kolorowe, żywiołowe i może pozytywnie wpływać na nastrój. Na Zachodzie Europy, gdzie otwarcie walczy się z nielegalnym graffiti jedną z form przeciwdziałania mu jest prowadzenie specjalnych zajęć malowania graffiti tematycznych, np. dotyczących historii regionu. Rozwija to nie tylko umiejętności artystyczne, odpowiedzialność za przestrzeń publiczną, ale i jak udowodniono również rozbudza ciekawość i sprawia, że młodzi adepci sięgają do książek. Szukają w nich niezbędnych informacji i natchnienia. W Polsce z warsztatowej formy popularyzacji wiedzy korzystają niektóre fundacje, które zapraszając młodzież na wspólną przygodę z graffiti upowszechniają idee takie jak ekologia, tolerancja, równouprawnienie. Tego typu graffiti pełnią wiele funkcji zarówno wobec swoich autorów, jak i odbiorców. Doskonale nadają się też do popularyzacji czytelnictwa. Artykuł zawiera propozycje wykorzystania graffiti przez biblioteki oraz przykłady zrealizowanych już akcji.
Słowa kluczowe: dzieci, graffiti, media, warsztaty, czytelnictwo



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Sławek-Czochra",
title = "Dziecięce graffiti sposobem na popularyzację czytelnictwa",
journal = "",
year = "2013",
pages = "401-423"
}

Cytowanie w formacie APA:
Sławek-Czochra, M. (2013). Dziecięce graffiti sposobem na popularyzację czytelnictwa. , 401-423.