Małgorzata Sławek-Czochra

Symbolika religijna w kulturze medialnej na podstawie filmów Boże Ciało i Powołany
[Religious symbolism in media culture on the basis of the films Corpus Christi and Called]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Kultura-Media-Teologia (ISSN: 2081-8971)
Rok wydania: 2024
Numer czasopisma: 59
Strony od-do: 20-40
Streszczenie: Celem artykułu i badania jest ustalenie, jakie symbole religijne są wykorzystywane do budowania świata przedstawionego we współczesnym filmie traktującym o powołaniu w wierze rzymskokatolickiej. W badaniach wykorzystano analizę zawartości, analizę porównawczą oraz analizę struk-tury dzieła filmowego oraz nurt semantyczny, wskazujący na znaczenie symbolu w filmie. Ricoeur czy Eliade uważali, że symbol (działanie symbolu) jest świadectwem relacji człowieka z sacrum. Symbol nadaje więc filmowi w pewnym sensie charakter religijny. Interpretacja filmu jest więc próbą rozszyfrowania symbolu, który jest jednocześnie obecny w dwóch rzeczywistościach – konkretnej (geograficzno-historycznej) i niekonkretnej – wszędzie i nigdzie. Analiza wykazała, że film „Powołany” nie tylko zawiera większy wachlarz symboli i sakramentów, ale także pozwala na ich głębsze odczytanie, uwalniając więcej znaczeń niż nominowany do Oscara film Jana Komasy „Boże Ciało”.
Słowa kluczowe: symbole religijne, film Powołany, film Boże Ciało
DOI: https://doi.org/10.21697/kmt.2024.59.02



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Sławek-Czochra",
title = "Symbolika religijna w kulturze medialnej na podstawie filmów Boże Ciało i Powołany",
journal = "Kultura-Media-Teologia",
year = "2024",
number = "59",
pages = "20-40"
}

Cytowanie w formacie APA:
Sławek-Czochra, M. (2024). Symbolika religijna w kulturze medialnej na podstawie filmów Boże Ciało i Powołany. Kultura-Media-Teologia, 59, 20-40.