Małgorzata Sławek-Czochra

MŁODY CZŁOWIEK NIE PACHNIE WSPÓŁCZESNOŚCIĄ. O PORTRETOWANIU POSTACI W FILMIE JANA KOMASY NA PODSTAWIE OBRAZÓW „BOŻE CIAŁO”, „MIASTO 44” I „SALA SAMOBÓJCÓW”
[A YOUNG MAN DOES NOT SMELL CONTEMPORARY. ON PORTRAYING CHARACTERS IN JAN KOMASA’S FILM BASED ON: ‘CORPUS CHRISTI’, ‘WARSAW 44’ AND ‘SUICIDE ROOM’ ]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Nauk Społecznych (ISSN: 0137-4176)
Rok wydania: 2022
Tom: 14(50)
Numer czasopisma: nr 3
Strony od-do: 229-249
Streszczenie: Celem artykułu jest ukazanie ciągłości gatunkowej portretu w kolejnym medium oraz wskazanie nowych jego cech i elementów na podstawie trzech obrazów w reżyserii Jana Komasy: Boże ciało, Miasto 44 i Sala samobójców W badaniach zastosowano analizę zawartości, analizę porównawczą oraz analiza struktury dzieła filmowego. Wykorzystano również nurt semantyczny wskazujący na znaczenie portretu w filmie. Powyższa analiza pokazała, iż portret filmowy opierający się na elementach języka filmowego nadal ma wiele wspólnego z klasycznym portretem malarskim czy fotograficznym. Charakteryzuje bohatera, jest jego podobizną, opisem, a jednocześnie dla akcji filmu jest elementem dramaturgicznym. Sposób jego wykorzystania wzmacnia styl estetyczno-gatunkowy filmowej opowieści, a portrety są nie tylko rejestracją wizerunku postaci, ale mają funkcje artystyczne.
Słowa kluczowe: portret, typy, środki artystyczne, Jan Komasa, Boże ciało, Miasto 44 i Sala samobójców
DOI: https://doi.org/10.18290/rns22503.3



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Sławek-Czochra",
title = "MŁODY CZŁOWIEK NIE PACHNIE WSPÓŁCZESNOŚCIĄ. O PORTRETOWANIU POSTACI W FILMIE JANA KOMASY NA PODSTAWIE OBRAZÓW „BOŻE CIAŁO”, „MIASTO 44” I „SALA SAMOBÓJCÓW” ",
journal = "Roczniki Nauk Społecznych",
year = "2022",
number = "nr 3",
pages = "229-249"
}

Cytowanie w formacie APA:
Sławek-Czochra, M. (2022). MŁODY CZŁOWIEK NIE PACHNIE WSPÓŁCZESNOŚCIĄ. O PORTRETOWANIU POSTACI W FILMIE JANA KOMASY NA PODSTAWIE OBRAZÓW „BOŻE CIAŁO”, „MIASTO 44” I „SALA SAMOBÓJCÓW” . Roczniki Nauk Społecznych, nr 3, 229-249.