Relacja wychowawcy i wychowanka z perspektywy filozofii personalistycznej. Implikacje praktyczne
[The relationship of a form tutor and a pupil in the perspective of personalistic philosophy. Practical implications]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2012
Tytuł publikacji: Filozofia wychowania w praktyce pedagogicznej
Redaktorzy: Anna Szudra-Barszcz, Sławomir Sztobryn
Strony od-do: 103-116
Streszczenie: W wychowaniu główny nacisk powinien być ukierunkowany na uczynienie tego procesu coraz bardziej osobowym. W relacji wychowawczej fundamentalną rzeczą jest wzajemne otwarcie się na siebie jej uczestników i respektowanie godności zarówno wychowawcy, jak i wychowanka. Celem artykułu była próba ukazania relacji wychowawczej ze szczególnym zaakcentowaniem fundamentalnych wymogów ze strony filozofii personalistycznej, a następnie konfrontacja tak rozumianej relacji wychowawczej z dzisiejszą rzeczywistością. Podjęta została analiza problemu godności osoby ludzkiej. Wychowanie opiera się bowiem na rozpoznaniu godności, które przejawia się w szacunku do jej wartości, w gotowości do niesienia pomocy w stosunku do innych, a wobec siebie – w takim postępowaniu, które nie narusza podstawowych wskazań godności. Omówiona została także rola dialogu w relacji wychowawczej. Wskazałam na podstawowe trudności występujące w komunikacji wychowawca-wychowanek. W artykule poruszyłam także kwestię prymarnej roli edukacji i kształcenia przed wychowaniem. Takie postępowanie ukierunkowane jest na sferę pożytku praktycznego, pragmatyzmu życiowego, korzyści, a nawet przyjemności, do której dąży człowiek i które aprobuje społeczeństwo. Owo podejście często nie ma odniesienia do godności osobowej człowieka. W finalnej części artykułu omówiłam rolę metody świadectwa, stanowiącej najlepszą metodą wychowawczą.
Słowa kluczowe: osoba, godność, dialog, wolność , posłuszeństwo, świadectwo



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Małgorzata Łobacz",
title = "Relacja wychowawcy i wychowanka z perspektywy filozofii personalistycznej. Implikacje praktyczne",
journal = "",
year = "2012",
pages = "103-116"
}

Cytowanie w formacie APA:
Łobacz, M. (2012). Relacja wychowawcy i wychowanka z perspektywy filozofii personalistycznej. Implikacje praktyczne. , 103-116.