Modernity and Utopia in Bruno Latour's We have Never Been Modern and Gabriel Josipovici's What Ever Happened to Modernism?

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Rok wydania: 2017
Tom: 65
Numer czasopisma: 11
Strony od-do: 161-175
Streszczenie: Celem artykułu jest zbadanie relacji pomiędzy utopią a nowoczesnością na podstawie Utopii Thomasa More’a oraz dwóch ważnych współczesnych studiów nad nowoczesnaścią: We Have Never Been Modern (1992) autorstwa Bruno Latoura oraz What Ever Happened to Modernism? (2010) napisanym przez Gabriela Josipovici. Ambiwalentna natura nowoczesnego prototypu utopii, która wykazuje obecność zarówno impulsu (e)utopijnego, jak i dystopijnego (krytycznego), zdaje się znajdować swoje odzwierciedlenie w naturze nowoczesności. Krytyczny aspekt nowoczesności odsłania fakt, że dwa podstawowe dążenia epoki nowoczesnej — do wolności i dominacji — okazują się jej największym obciążeniem zarówno w sferze socjopolitycznej, jak też w literaturze i sztuce.
Słowa kluczowe: nowoczesność, modernizm, utopia, Utopia, Thomas More, Bruno Latour, Gabriel Josipovici
Dostęp WWW: http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rh/article/download/7740/7849
DOI: 10.18290/rh.2017.65.11-11



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Magdalena Sawa",
title = "Modernity and Utopia in Bruno Latour's We have Never Been Modern and Gabriel Josipovici's What Ever Happened to Modernism?",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2017",
number = "11",
pages = "161-175"
}

Cytowanie w formacie APA:
Sawa, M. (2017). Modernity and Utopia in Bruno Latour's We have Never Been Modern and Gabriel Josipovici's What Ever Happened to Modernism?. Roczniki Humanistyczne, 11, 161-175.