Magdalena Marzec-Jóźwicka

Wybrane sposoby czytania "Tryptyku rzymskiego" Jana Pawła II na zajęciach literackich w szkole ponadpodstawowej
[On John Paul II's Roman Triptych with young readers]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: HETEROGLOSSIA - STUDIA KULTUROZNAWCZO-FILOLOGICZNE (ISSN: 2084-1302)
Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 15
Strony od-do: 13-30
Streszczenie: W artykule podjęto refleksję nad "Tryptykiem rzymskim" Jana Pawła II. Poemat znalazł się na liście dodatkowych lektur proponowanych uczniom szkół ponadpodstawowych. Jego czytelnikami będą zatem nie tylko uczniowie, ale też poloniści. Tekst pokazuje różne sposoby analizy umieszczonych w zbiorze wierszy, wśród których można wymienić m.in.: interpretację tytułu i podtytułu, określanie cech poezji, badanie budowy poematu, wyszukiwanie słów kluczowych i budowanie wokół nich pól semantycznych, przywoływanie kontekstów literackich, filozoficznych, historycznych i teologicznych. Czytając i rozważając utwory Tryptyku rzymskiego młodzi mają szansę lepiej poznać Ojca Świętego jako artystę słowa, kapłana, wychowawcę, przewodnika po świecie wartości.
Słowa kluczowe: edukacja aksjologiczna, analiza wiersza, słowa-klucze, poezja romantyczna, medytatywność, historia Abrahama, freski Michała Anioła, poezja Jana Pawła II



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Magdalena Marzec-Jóźwicka",
title = "Wybrane sposoby czytania ''Tryptyku rzymskiego'' Jana Pawła II na zajęciach literackich w szkole ponadpodstawowej",
journal = "HETEROGLOSSIA - STUDIA KULTUROZNAWCZO-FILOLOGICZNE",
year = "2023",
number = "15",
pages = "13-30"
}

Cytowanie w formacie APA:
Marzec-Jóźwicka, M. (2023). Wybrane sposoby czytania "Tryptyku rzymskiego" Jana Pawła II na zajęciach literackich w szkole ponadpodstawowej. HETEROGLOSSIA - STUDIA KULTUROZNAWCZO-FILOLOGICZNE, 15, 13-30.