Magdalena Marzec-Jóźwicka

Jak pomóc dziecku w nauce czytania? Propozycje rozwiązań dydaktycznych
[How to Help Child Learn to Read? Proposals of Didactical Solutions]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova (ISSN: 2451-0491)
Rok wydania: 2022
Strony od-do: 291-310
Streszczenie: Nauka czytania to jedno z największych wyzwań, z jakimi musi zmierzyć się małe dziecko. W odniesieniu jedynie do wieku nie da się stwierdzić, kiedy nadchodzi ku temu odpowiedni moment. Dziecko powinno uczyć się czytać wtedy, kiedy chce i kiedy jest na to gotowe. Dużą rolę w opanowaniu umiejętności czytania odgrywają rodzice. Dzięki ich wsparciu nauka czytania może okazać się dla dziecka ciekawą przygodą. Artykuł został oparty na doświadczeniach matki, która obserwuje swoje dziecko uczące się czytać i pomaga mu w doskonaleniu tej ważnej umiejętności. Opisano wykorzystywane w tym celu rozwiązania – takie metody, systemy, ćwiczenia i zabawy edukacyjne jak: czytanie metodą sylabową, czytanie z użyciem systemu PUS-ów (Pomyśl – Ułóż – Sprawdź), czytanie tzw. mądrych bajek, wychowujących do wartości i mających charakter terapeutyczno-ludyczny, czytanie wzorowe na głos oraz czytanie ze zrozumieniem. Ich stosowanie zależy od potrzeb i możliwości dziecka oraz od tego, na jakim etapie nauki czytania się znajduje: czy dopiero ją rozpoczyna i uczy się rozpoznawania liter czy też potrafi już czytać pojedyncze wyrazy, a nawet całe zdania. Dzięki zastosowaniu tych propozycji metodycznych dziecko ma szansę czytać sprawnie, chętnie i często, traktując czytanie jako czynność naturalną i codzienną, sprawiającą przyjemność i uruchamiającą wyobraźnię.
Słowa kluczowe: nauka czytania; metoda sylabowa; mądre bajki; czytanie ze zrozumieniem; wychowanie do wartości



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Magdalena Marzec-Jóźwicka",
title = "Jak pomóc dziecku w nauce czytania? Propozycje rozwiązań dydaktycznych",
journal = "Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova",
year = "2022",
pages = "291-310"
}

Cytowanie w formacie APA:
Marzec-Jóźwicka, M. (2022). Jak pomóc dziecku w nauce czytania? Propozycje rozwiązań dydaktycznych. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova, 291-310.