Krzysztof Góźdź

Wiedza i religijna wiara
[Knowledge and religious faith]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Teologiczne (ISSN: 2353-7272)
Rok wydania: 2016
Tom: 63
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 5-26
Streszczenie: Dotychczas operowano w chrześcijaństwie dwoma podstawowymi pojęciami wiary (religii) i wiedzy (nauki). Postępowano tak w ślad za tradycją grecką, a zwłaszcza starochrześcijańską, która odróżniała świat wiedzy będący wytworem umysłu poznającego oraz świat objawienia będący przyjęciem nienaukowego daru Bożego. Cały wysiłek chrześcijaństwa szedł w kierunku wykazania różnic między nauką a objawieniem, a następnie harmonii między nimi, przynajmniej niesprzeczności. Anton Grabner-Haider (* 1940), austriacki filozof religii, dlatego musiał również uwzględnić świat myśli, obejmujący naukę i świat przeżyć wiary, obejmujący objawienie. Z kolei przedstawił wzajemne relacje tych światów pojmując naukę na gruncie koncepcji neopozytywistycznej oraz wiarę na gruncie potocznego współczesnego rozumienia wiary przez Kościół. Szkoda, że nie operuje on ściśle teologicznym rozumieniem wiary, zwłaszcza nowszą koncepcją personalistyczną, pomimo powoływania się werbalnego na personalizm. Ale zasługą Grabnera-Haidera jest uwyraźnienie współczesnych prób przerzucenia zarówno problemu wiary i wiedzy, jak i ich wzajemnych relacji na bazę języka. Tym samym powstaje nowa sytuacja, w której stają naprzeciwko siebie nie tyle świat idei i myśli oraz świat przeżycia religijnego i objawienia, ile świat jednego lub dwóch języków.
Słowa kluczowe: wiara, wiedza, język religijny, teologia, A. Grabner-Haider
Dostęp WWW: https://tnkul.pl/files/userfiles/files/RT2016z2_005-026_Gozdz.pdf
DOI: 10.18290/rt.2016.63.2-1



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Krzysztof Góźdź",
title = "Wiedza i religijna wiara",
journal = "Roczniki Teologiczne",
year = "2016",
number = "2",
pages = "5-26"
}

Cytowanie w formacie APA:
Góźdź, K. (2016). Wiedza i religijna wiara. Roczniki Teologiczne, 2, 5-26.