Krzysztof Góźdź

Objawienie jako historia. Uniwersalno-historyczna koncepcja Objawienia według Wolfharta Pannenberga
[Revelation as history. Universalistic and historical conception of Revelation according to Wolfhart Pannenberg]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Poznań
Rok wydania: 2010
Tytuł publikacji: Objawienie Boże w interpretacji współćzesnych teologów
Redaktorzy: Bogusław Kochaniewicz
Strony od-do: 101-112
Streszczenie: Idea „historii” (Geschichte) stanowi dla Panneberga podstawę rozpracowania całego jego systemu teologii. Z jednej strony historia stanowi dla niego płaszczyznę, na której rozgrywa się cała chrześcijańska teologia. Stąd jest to teologia historii uniwersalnej. Z drugiej strony historia jest fundamentalnym pryncypium teologicznego myślenia w ogóle. Chodzi tu bowiem o wiarę w Boga, która znajduje swoją pozytywną i obiektywną odpowiedź za pośrednictwem objawienia, dokonującego się w historii. Objawienie jest zatem postrzegane jako historia i jest dostępne jedynie poznaniu historycznemu. Natomiast samoobjawienie się Boga człowiekowi może być zrozumiałe jedynie w procesie stawania się tego objawienia w historii jako „samoudzielanie się” (Selbstmitteilung). Dlatego człowiek, któremu objawia się Bóg, „nie ma historii”, lecz jest częścią uniwersalnego procesu historii, czyli „człowiek jest historią”.
Słowa kluczowe: Objawienie Boże, samoudzielanie się Boga, historia, człowiek, W. Pannenberg



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Krzysztof Góźdź",
title = "Objawienie jako historia. Uniwersalno-historyczna koncepcja Objawienia według Wolfharta Pannenberga",
journal = "",
year = "2010",
pages = "101-112"
}

Cytowanie w formacie APA:
Góźdź, K. (2010). Objawienie jako historia. Uniwersalno-historyczna koncepcja Objawienia według Wolfharta Pannenberga. , 101-112.