Kazimiera Krakowiak

Dylematy rodzin wychowujących dzieci z głębokimi uszkodzeniami słuchu
[Dilemmas in Families Raising Children with Profound Hearing Impairment]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2015
Tytuł publikacji: Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniami słuchu
Redaktorzy: Kazimiera Krakowiak, Renata Kołodziejczyk
Strony od-do: 13-46
Streszczenie: Celem artykułu jest określenie i wyjaśnienie trudności rodziców w sprawowaniu odpowiedzialnej opieki nad dziećmi z uszkodzeniami słuchu. Zadaniem, które stawia sobie autorka niniejszego artykułu, jest próba sformułowania najważniejszych problemów stojących przed nimi. Chodzi głównie o te pytania, na które trudno znaleźć odpowiedź jednoznaczną i niebudzącą wątpliwości, a zwłaszcza o te, na które odpowiedzi w praktyce życiowej przyjmują często postać dwóch tez alternatywnych, lub nawet większej liczby twierdzeń rozbieżnych, wykluczających się wzajemnie. Wybory dokonywane przez rodziców decydują o drodze życia dziecka. Rozeznanie ich słuszności jest możliwe tylko wtedy, gdy zostaną uwzględnione złożone i wielorakie czynniki jego rozwoju, zarówno te, które należą do jego własnych zasobów biopsychicznych, jak i te, które pojawiają się w społecznej przestrzeni uwarunkowań wychowania i edukacji. Dokonując przeglądu dylematów stojących przed rodzicami, autorka nie udziela jednoznacznych porad dotyczących wyborów rozwiązań, ale wskazuje na przesłanki pomocne w autonomicznym poszukiwaniu własnej drogi wychowania dziecka przez samych rodziców. Najważniejszym zadaniem rodziców jest pokonanie bariery, która powstaje między nimi a dzieckiem z powodu uszkodzenia słuchu. Autorka dokonuje przeglądu sposobów wykonania tego zadania, jakie oferuje rodzicom współczesna nauka, a zwłaszcza pedagogika specjalna i logopedia. Wskazuje także na niedostatki wiedzy naukowej w tej dziedzinie.
Słowa kluczowe: dziecko z uszkodzonym narządem słuchu, dziecko niesłyszące, dziecko słabosłyszące, dziecko niedosłyszące, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, metody wychowania językowego, rodzina wychowująca dziecko z uszkodzeniem słuchu



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Kazimiera Krakowiak",
title = "Dylematy rodzin wychowujących dzieci z głębokimi uszkodzeniami słuchu",
journal = "",
year = "2015",
pages = "13-46"
}

Cytowanie w formacie APA:
Krakowiak, K. (2015). Dylematy rodzin wychowujących dzieci z głębokimi uszkodzeniami słuchu. , 13-46.