Kazimiera Krakowiak

Wizualizacja mówienia i wychowanie językowe z zastosowaniem fonogestów
[Visualization of Speaking and Linguistic Education Using Cued Speech]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Gdańsk
Rok wydania: 2015
Tytuł publikacji: Surdologopedia : teoria i praktyka
Redaktorzy: Ewa Furtak-Muzyka
Strony od-do: 284-297
Streszczenie: Celem artykułu jest przedstawienie metody fonogestów (ang. Cued Speech) jako przemyślanego sposobu wychowania językowego tej grupy osób z uszkodzeniami słuchu, które nie mają dostępu do dźwięków mowy na drodze percepcji słuchowej, czyli są dotknięte afonemią lub dysfonemią głębokiego stopnia. Praca zawiera omówienie dziejów i teoretycznych podstaw idei wizualizacji mowy przy użyciu gestów pomagających odróżniać jednostki ciągu fonicznego oraz opis koncepcji i polskiego systemu fonogestów. Przytoczone są również argumenty dotyczące skuteczności tej metody oparte na badaniach polskich i zagranicznych oraz analiza korzyści, jakie jej stosowanie przynosi dzieciom z głębokimi prelingwalnymi uszkodzeniami słuchu.
Słowa kluczowe: Wychowanie językowe osób z uszkodzeniami słuchu, metoda fonogestów, słuchanie wizualne, wizualizacja mówienia, fonogesty, transliteracja



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Kazimiera Krakowiak",
title = "Wizualizacja mówienia i wychowanie językowe z zastosowaniem fonogestów",
journal = "",
year = "2015",
pages = "284-297"
}

Cytowanie w formacie APA:
Krakowiak, K. (2015). Wizualizacja mówienia i wychowanie językowe z zastosowaniem fonogestów. , 284-297.