Kazimiera Krakowiak

Przemiany w rehabilitacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narzadu słuchu jako wyzwanie badawcze w aspekcie metodologicznym
[Changes in the rehabilitation of children and young people with hearing impairments as a methodological challenge for research]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Przepis na rehabilitację : metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej
Redaktorzy: Wojciech Otrębski, Grzegorz Wiącek
Strony od-do: 49-64
Streszczenie: Zjawisko uszkodzenia narządu i zmysłu słuchu istniało od zawsze w historii człowieka. Jednak, obserwowany w ostatnim czasie, przyspieszony rozwój nauki i techniki, stawia nowe wyzwania przed współczesnym prowadzeniem działań na rzecz osób z takim uszkodzeniem. Celem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na konieczność rozpoznania głównych potrzeb i uporządkowania zagadnień wymagających jak najpilniejszego rozważenia przez psychologów, socjologów, pedagogów, logopedów i językoznawców, a także audiologów, psycholingwistów i neurolingwistów, w kontekście zagadnień dotyczących osób niesłyszących, słabosłyszących i niedosłyszących. Pierwsza część opracowania obejmuje prezentację fundamentalnych problemów pedagogiki niesłyszących i słabosłyszących w kontekście współczesnych badań naukowych. Dotyczą one m.in.: uwarunkowań historycznych surdopedagogiki i dualizmu między zwolennikami metod migowych i oralnych w rehabilitacji osób niesłyszących; trudności w komunikacji między dyscyplinami naukowymi zajmującymi się opisywaną problematyką; roli rozwoju technicznego w diagnozie i terapii osób z uszkodzeniem słuchu. Zostały tu także przedstawione przykłady bardziej całościowych ujęć problematyki osób niesłyszących w literaturze, a także waga naukowego poznania języka migowego, jako specyficznego fenomenu lingwistycznego, psychologicznego i społecznego. Część druga rozdziału dotyczy obszarów przemian w rehabilitacji dzieci z uszkodzeniami słuchu. Szczególnie czynników i przejawów wspomnianych zmian zachodzących w środowisku związanym z dziećmi oraz ich rodzinami. Rozważone zostały także oczekiwane, ale i obserwowane skutki opisywanych przemian w przebiegu i uwarunkowaniach procesu rehabilitacji. Ostatnia część artykułu jest poświęcona opisowi potrzeb, zadań i trudności badawczych związanych z przemianami w rehabilitacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu. Należy do nich radzenie sobie z wyzwaniami ogromnego zróżnicowania grupy osób z uszkodzeniem słuchu, a także wypracowanie nowych metodologii i metod w działaniach naukowych i praktycznych oraz opracowanie adekwatnych klasyfikacji grupy osób z uszkodzeniem słuchu.
Słowa kluczowe: uszkodzenie słuchu, surdopedagogika, wyzwania metodologiczne



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Kazimiera Krakowiak",
title = "Przemiany w rehabilitacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narzadu słuchu jako wyzwanie badawcze w aspekcie metodologicznym",
journal = "",
year = "2014",
pages = "49-64"
}

Cytowanie w formacie APA:
Krakowiak, K. (2014). Przemiany w rehabilitacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narzadu słuchu jako wyzwanie badawcze w aspekcie metodologicznym. , 49-64.