Kazimiera Krakowiak

Język w świetle badań nad komunikowaniem się dzieci z uszkodzeniami słuchu
[Language in the light of research into the communication of children with hearing impairments]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Logopedia (ISSN: 0459-6935)
Rok wydania: 2019
Tom: 47
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 35-62
Streszczenie: Celem artykułu jest syntetyczne przedstawienie zjawisk rozpoznanych w toku wieloletnich obserwacji aktów komunikowania się dzieci, młodzieży (niemowląt, dzieci w wieku przedszkolnym,uczniów i studentów) oraz osób dorosłych z uszkodzeniami słuchu w środowiskach ich życia codziennego, w rodzinach, przedszkolach, szkołach i środowiskach lokalnych. Zadaniem, które postawiła sobie autorka jest próba wyodrębnienie głównych elementów, czynników i właściwości procesu przyswajania języka przez osoby, które doświadczają różnych uszkodzeń słuchu, i wskazanie na te spośród nich, które mają charakter uniwersalny, a zarazem pozwalają zobaczyć sam język w jego głównej humanistycznej roli. Problematyka ta zasługuje na zainteresowanie nie tylko ze względu na jej istotność w aspekcie zadań surdologopedii i pedagogiki specjalnej, ale również z uwagi na najdonioślejsze problemy współczesnych nauk humanistycznych i społecznych, które poszukują wyjaśnienia istoty wielorakich i złożonych zjawisk, będących konsekwencją zaburzeń łączności językowej oraz umysłowej między osobami i kulturami.
Słowa kluczowe: język, język dźwiękowy, język migowy, idiolekt, dzieci z uszkodzeniami słuchu, niedosłyszący, słabosłyszący, wychowanie językowe, metody wychowania językowego, metoda fonogestów (Cued Speech)



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Kazimiera Krakowiak",
title = "Język w świetle badań nad komunikowaniem się dzieci z uszkodzeniami słuchu",
journal = "Logopedia",
year = "2019",
number = "2",
pages = "35-62"
}

Cytowanie w formacie APA:
Krakowiak, K. (2019). Język w świetle badań nad komunikowaniem się dzieci z uszkodzeniami słuchu. Logopedia, 2, 35-62.