Emotion-Generating Mechanisms in Television Programmes

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Kulturoznawcze (ISSN: 2082-8578)
Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 57-82
Streszczenie: Celem artykułu jest przedstawienie mechanizmów mediatyzacji emocji w przekazach telewizyjnych na podstawie przekazów o pandemii SARS-CoV-2. Czas pandemii radykalnie zmienił sposób działania telewizji. Wstrzymano produkcję wielu programów telewizyjnych, zmienił się sposób pracy dziennikarzy i redakcji. Jednocześnie, mimo generowania negatywnych emocji, oglądalność telewizji na całym świecie nadal rosła. Badanie polega na jakościowej analizie mechanizmów generowania emocji w przekazie audiowizualnym. Materiał badawczy stanowiły transmisje telewizyjne na temat SARS-CoV-2 w okresie marzec–czerwiec 2020 r. Zastosowane narzędzia badawcze pozwoliły na analizę zarówno treści, jak i strony formalnej przekazu (dźwięk, obraz, grafika, muzyka). Ostateczne wyniki podzielono na dwa obszary związane z mechanizmami generowania emocji: formalny (formy) i tematyczny (treść). Z przeprowadzonej analizy wynika, że ​​najczęściej negatywnymi emocjami wywoływanymi w przekazach telewizyjnych w czasie pandemii są: zagrożenie, smutek i strach. Na poziomie formy ujawniły się następujące mechanizmy: wzmocnienie wizualne, gradacja, atrybucja znaczenia, kontrast i uogólnienie. W zakresie mechanizmów treściowych możemy zaobserwować mechanizmy dramatyzmu, akumulacji treści (blokowania), eksponowania, zmiennej dynamiki treści pozytywnych i negatywnych oraz mechanizmy narracji. Przeprowadzona analiza potwierdza wagę łączenia formy i treści. Artykuł może stanowić podstawę do przyszłych badań nad związkami między emocjami a poznaniem oraz recepcją treści audiowizualnych.
Słowa kluczowe: telewizja, media wizualne, emocje, przekaz audiowizualny, pandemia
Dostęp WWW: https://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rkult/issue/view/43
DOI: https://doi.org/10.18290/rkult231401.5



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Joanna Sosnowska",
title = "Emotion-Generating Mechanisms in Television Programmes ",
journal = "Roczniki Kulturoznawcze",
year = "2023",
number = "1",
pages = "57-82"
}

Cytowanie w formacie APA:
Sosnowska, J. (2023). Emotion-Generating Mechanisms in Television Programmes . Roczniki Kulturoznawcze, 1, 57-82.