Joanna Kiereś-Łach

Lógos, éthos i pathos w komunikacji w biznesie. Na przykładzie metody Assessment Center/Development Center
[Lógos, éthos and pathos in communication in business. On the example of the Assessment Center/Development Center method]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Res Rhetorica (ISSN: 2392-3113)
Rok wydania: 2023
Numer czasopisma: Tom 10 nr 2(2023)
Strony od-do: 104-118
Streszczenie: Artykuł podejmuje zagadnienie obecności argumentacji typu lógos, éthos i pathos w biznesowych schematach konwersacyjnych. Zaprezentowano metodę Assessment Center/Development Center (AC/DC) jako przykład podejścia do komunikacji w biznesie (na linii przełożony-pracownik), w którym uwzględnia się tę retoryczną triadę. Przykładem obrazującym tę metodę jest schemat rozmowy oceniającej zmierzającej do ewaluacji dotychczasowej pracy oraz zmotywowania pracownika do rozwijania swoich umiejętności i podnoszenia kwalifikacji. Na początku rozróżniono czym jest komunikacja biznesowa, a czym komunikacja w biznesie, następnie wskazano na komunikację zewnętrzną (dotyczącą sposobu przekazywania informacji z firmy na zewnątrz, a więc do potencjalnych klientów, inwestorów, partnerów, sponsorów, prawodawców, mediów, konsultantów) oraz komunikację wewnętrzną (dotyczącą relacji zachodzących pomiędzy osobami pracującymi w danej organizacji). Kolejnym krokiem było zaprezentowanie kierunków komunikacji wewnętrznej, następnie omówienie metody AC/DC jako przykładu skutecznego kierowania komunikacją wewnętrzną firmy. Następnie zaprezentowano i omówiono schemat rozmowy oceniającej (znajdującej się w obszarze związanym z udzielaniem konstruktywnych informacji zwrotnych oraz stosowaniem praktyk motywacyjnych, inaczej zwanych wzmacniającymi) oraz wskazano wytyczne, zgodnie z którymi powinnam ona przebiegać.
Słowa kluczowe: Assessment Center/Development Center, rozmowa oceniająca, lógos, éthos, pathos, komunikacja w biznesie, przywództwo, schematy komunikacyjne



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Joanna Kiereś-Łach",
title = "Lógos, éthos i pathos w komunikacji w biznesie. Na przykładzie metody Assessment Center/Development Center",
journal = "Res Rhetorica",
year = "2023",
number = "Tom 10 nr 2(2023)",
pages = "104-118"
}

Cytowanie w formacie APA:
Kiereś-Łach, J. (2023). Lógos, éthos i pathos w komunikacji w biznesie. Na przykładzie metody Assessment Center/Development Center. Res Rhetorica, Tom 10 nr 2(2023), 104-118.