Granice rozpoznania i orzekania sądu administracyjnego w sprawach kontroli uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego
[The limits of cognizance and adjudication of an administrative court in cases concerning controlling resolutions adopted by local governement units]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego (ISSN: 1734-803X)
Rok wydania: 2013
Tom: 9
Numer czasopisma: 6
Strony od-do: 52-72
Streszczenie: Artykuł analizuje kwestie granic rozpoznania i orzekania sądu administracyjnego w sprawach skarg na uchwały organów jednostek samorządu terytorialnego przez pryzmat trzech kluczowych zagadnień problemowych, jakie ujawniają się na tym tle. Po pierwsze – zakresu możliwości wyjścia sądu poza granice zaskarżenia i objęcia kontrolą również niezaskarżonych części aktu. Po drugie – dopuszczalności objęcia kontrolą aktu niezaskarżonego bezpośrednio, ale pozostającego w ścisłym związku z przedmiotem zaskarżenia. Po trzecie – zakresu powagi rzeczy osądzonej w sprawach kontroli aktów organów samorządowych. Zasadnicze tezy opracowania są następujące: zakres rozpoznania i orzekania sądów administracyjnych w sprawie kontroli uchwał organów samorządu terytorialnego generalnie wyznacza „przedmiotowa” koncepcja sprawy sądowoadministracyjnej, w świetle której istotą sprawy jest kompleksowa kontrola zgodności z prawem zaskarżonej uchwały. Zakres rozpoznania i orzekania sądu wyznacza zatem przedmiot objęty skargą – uchwała, nie zaś ocena naruszeń indywidualnych interesów skarżącego. Dopuszczalne jest objęcie kontrolą sądu uchwały w całości, nawet jeżeli skarga kwestionuje tylko jej część. Sąd nie może rozszerzać zakresu kontroli na uchwały nie zaskarżone bezpośrednio, ale powiązane ściśle z przedmiotem zaskarżenia, gdyż oznaczałoby to już wyjście poza granice sprawy. Analiza zagadnienia z punktu widzenia stanu powagi rzeczy osądzonej, uniemożliwiającego ponowne zaskarżenie tej samej uchwały, która była już przedmiotem kontroli sądu, wymaga już jednak pewnych odstępstw od „czystej teoretycznie” koncepcji przedmiotowej. Zachowanie realnych gwarancji prawa do sądu, w tym prawa do zaskarżenia uchwały naruszającej interes prawny skarżącego wymaga jednak badania realnego zakresu rozpoznania i orzekania sądu.



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Jerzy Parchomiuk",
title = "Granice rozpoznania i orzekania sądu administracyjnego w sprawach kontroli uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego",
journal = "Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego",
year = "2013",
number = "6",
pages = "52-72"
}

Cytowanie w formacie APA:
Parchomiuk, J. (2013). Granice rozpoznania i orzekania sądu administracyjnego w sprawach kontroli uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego. Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego, 6, 52-72.