Janusz Lekan

Średniowieczne "clausulae" różańcowe i ich teologiczna treść
[Medieval Clausulae of Rosary and Their Theological Content]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Verbum Vitae (ISSN: 1644-8561)
Rok wydania: 2024
Tom: 42
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 583-603
Streszczenie: Celem tej refleksji teologicznej jest skupienie się na jednej z form kultu maryjnego, jaką jest różaniec. Modlitwa ta, znana od wieków, posiada bogate znaczenie teologiczne: wprowadza w misterium zbawienia (doktryna) i stanowi rodzaj modlitwy medytacyjnej (duchowość). Jest modlitwą, która potrzebuje również odnowy, do czego zachęca papież Paweł VI w adhortacji Marialis cultus. Jedną z dróg odnowy tej modlitwy mogą stać się średniowieczne formy klauzuli różańcowych. Zanim jednak zostanie ukazany historyczny i teologiczny kontekst jej powstania trzeba wskazać na naturę kultu maryjnego i jego miejsce w pobożności chrześcijańskiej. Po omówieniu kontekstu historyczno-teologicznego powstawania klauzul i roli Dominika z Prus w tym procesie, zechcemy podkreślić aktualność tej modlitwy wskazując na jej bogactwo teologiczne: wartość biblijną i kontemplacyjną. Różaniec klauzulowy posiada również wartość ekumeniczną, gdyż ta forma modlitwy posiada ściśle biblijne korzenie: zawiera bowiem Pozdrowienie anielskie, opisane w Ewangelii św. Łukasza i odniesienie do tajemnic zbawienia dokonanego przez Jezusa Chrystusa. Jest także odpowiedzią na modę medytacji religii Wschodu.
Słowa kluczowe: Chrystus, Maryja, różaniec, kult maryjny, Dominik z Prus, Adolf z Essen, klauzule, kontemplacja, Marialis cultus
Dostęp WWW: https://czasopisma.kul.pl/index.php/vv/article/view/17309/15408
DOI: DOI: https://doi.org/10.31743/vv.17309



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Janusz Lekan",
title = "Średniowieczne ''clausulae'' różańcowe i ich teologiczna treść",
journal = "Verbum Vitae",
year = "2024",
number = "3",
pages = "583-603"
}

Cytowanie w formacie APA:
Lekan, J. (2024). Średniowieczne "clausulae" różańcowe i ich teologiczna treść. Verbum Vitae, 3, 583-603.