Organizacja zajęć zdalnych z języka obcego na potrzeby studentów niewidomych
[Organising online language classes for students with visual impairment]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Warszawa
Rok wydania: 2023
Tytuł publikacji: Edukacja literacka i językowa w czasie przemian: nowe technologie, migracje, pandemia. Rozważania i rozwiązania
Strony od-do: 103-111
Streszczenie: Celem tego tekstu jest zaprezentowanie specyfiki zdalnego nauczania języka obcego niewidomych studentów neofilologii, na przykładzie studentki Katolic- kiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, uczęszczającej na zajęcia z języka fran- cuskiego. Praca ze studentem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w grupie osób bez dysfunkcji wzroku stanowi wyzwanie dla nauczyciela, który musi tak zaadaptować metody i materiały dydaktyczne, by uniknąć jego wykluczenia w procesie dydaktycznym. Omówiony został proces przystosowania tychże materiałów, przy zastosowaniu zasad projektowania uniwersalnego. Wykazano również, że dzięki nowoczesnym technolo- giom i odpowiedniemu podejściu dydaktycznemu studentka może w pełni uczestniczyć w zajęciach praktycznych z języka obcego, a jej poziom kompetencji językowych nie różni się znacząco od pozostałych słuchaczy.
Słowa kluczowe: tyfloglottodydaktyka, neofilologia, student niewidomy, projektowanie uniwersalne, zdalne nauczanie