Ewa Sokołowska
  • Zainteresowania naukowe i dydaktyczne:

Promocja zdrowia psychicznego, poradnictwo psychologiczne, rola psychologa klinicznego w szkole, wypracowanie modelu współpracy z nauczycielem, uczniem i rodzicami

 

Urodzony warsztatowiec (m.in.:  warsztaty dla KNSP KUL: "Jak się uczyć?" - sekcja Psychologii Rozwojowej; "Poradnictwo: Jak pomagać dzieciom i/lub młodzieży?" - sekcja Psychoterapii i Poradnictwa Psychologicznego; "Rola psychologa klinicznego w szkole" - Sekcja Psychologii Klinicznej oraz "Neuropsychologa - najważniejsze zagadnienia"  - Sekcja Psychologii Klinicznej)

 

Pełnione funkcje: opiekun roku V dla specjalności Psychologia Wspierania Jakości życia - w roku akademickim 2021/2022 (kontynuacja z roku 2020/2021), opiekun roku V dla specjalności Psychologia Biznesu i Przedsiębiorczości w roku akademickim 2023/2024 (za dr Ewelinę Purc)

 

Wykształcenie:

[1988 - 1993] Studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim, na Wydziale Psychologii UW, specjalizacja: psychologia kliniczna

[1993] Uzyskanie tytułu magistra psychologii. Temat pracy magisterskiej: Matka jako terapeutka uszkodzonego dziecka. Promotor prof. dr hab. Małgorzata Kościelska

[2005] Uzyskanie tytułu doktora nauk humanistycznych w zakresie psychologii. Temat pracy doktorskiej: Sens doświadczenia terapeutycznego. Pytanie o skutki psychologiczne usprawniania ruchowego małego dziecka przez matkę. Promotor prof. dr hab. Elżbieta Dryll-Wiśniewska

 

Najważniejsze publikacje samodzielne (od najnowszej):

1. Sokołowska, E. (w przygotowaniu). Zagadnienie komunikowania międzyludzkiego. W: J. Koper (red.) Młodzież w infosferze. Tom 10 z serii, P. T. Nowakowski (red. całości serii), Współczesne problemy wychowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

2. Sokołowska, E. (2023). O przyjaźni. W: M. Szast (red.) Relacje społeczne młodzieży (s. 199-212). Tom 5 z serii, P. T. Nowakowski (red. całości serii), Współczesne problemy wychowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

3. Sokołowska, E. (2022). Nauczanie psychologii studentów - "możności" i "niemożności". W: P. Brudek, D. Mącik, D. Kuncewicz (red.), Psychologia kliniczna. W trosce o godność człowieka. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Stanisławie Steuden w podziękowaniu za całokształt pracy naukowo-dydaktycznej w Instytucie Psychologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II (s. 169-184). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

4. Sokołowska, E. (2021). Interwencja kryzysowa –  przewidzieć nieprzewidywalne, korzystając z wiedzy o rozwoju człowieka. W: S. Kluczyńska, J. Cz. Czabała (red.), Interwencja kryzysowa. Wybrane zagadnienia (s. 15-32). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej

5. Sokołowska, E. (2015). Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych. W: Cz. Czabała i S. Kluczyńska (red.) Poradnictwo Psychologiczne (s. 45-82). Warszawa: Wydawnictw Naukowe PWN

6. Sokołowska, E (2014) Jak postępować z agresywnym uczniem? Zmiana sposobu myślenia i działania. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna (wydanie 2, zmienione)

7. Sokołowska, E. (red.) (2013). Psychologia wspierania rozwoju i kształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

8. Sokołowska, E. (2008). Gdy dziecko zdaje egzamin. Scenariusze warsztatów psychologicznych dla rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna

9. Sokołowska, E. (2007). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem? Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna

10. Sokołowska, E. (2007a). Przeżywanie radości – to, co dają metody psychoedukacyjne. Nowiny Psychologiczne, 3, 63-68

 

 

Najważniejsze publikacje we współautorstwie (od najnowszej):

1. Sokołowska, E. Kluczyńska, S. (przyjęte do druku). Rola nauczycieli we wspieraniu i ochronie zdrowia psychicznego uczniów. Psychologia Wychowawcza

2. Kluczyńska, S., Sokołowska, E. (2023). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w Polsce- wyzwania i rekomendacje. Psychologia Wychowawcza, 69(27), 67-77

3. Katra, G., Sokołowska, E. (eds.) (2021). Role and tasks of the psychologist in a contemporary school. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

4. Kuncewicz, D., Sokołowska, E., Sobkowicz, J., Kuncewicz, D. (2019). Po ciszy. Rozważania o komunikacji opartej na kontekście. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL

5. Zabłocka-Żytka, L., Sokołowska, E. (red.) (2016). Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Difin

6. Kuncewicz, D. Sokołowska, E., Kuncewicz, D. (2015). Zabieranie słowa w nauce. Kultura. Media. Teologia, 22(6), 53-65

7. Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka, L., Kluczyńska, S., Wojda-Kornacka, J. (2015). Zdrowie psychiczne młodych dorosłych. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Difin

8.Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka, L. (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna

9. Sokołowska, E., Bieńkowska, A., Batory, A., Sicińska, M., Weilg, B. (2011). Ćwiczenia z psychologii rozwoju. W: B. Weigl (red.), Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria-ćwiczenia-praktyka (s. 13-90). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

10. Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejętności pomagania. W: B. Weigl (red.), Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria-ćwiczenia-praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

 

 

Staże naukowe i szkolenia:

Ukończone trzyletnie Podyplomowe Szkolenie w Terapii Poznawczo-Behawioralnej Dzieci i Młodzieży, 380 godzin. I edycja (Warszawa: Centrum Terapii Poznawczo Behawioralnej)

 

Podyplomowy Kurs Dysleksji Rozwojowej, 150 godzin (Gdańsk: Polskie Towarzystwo Dysleksji)

 

Metoda Ruchu Rozwijającego według V. Sherborne, poziom 1, 2 i 3, 150 godzin (Gdańsk: Polskie Towarzystwo Dysleksji)

 

Hobby i zainteresowania pozanaukowe:

Biografie. Długie spacery

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2024 12:39