The COVID-19 Pandemic – Selected Difficulties in Child Functioning
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowanyCzasopismo: Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia (ISSN: 0867-2040)
Współautorzy: Monika Dacka
Rok wydania: 2024
Tom: 37
Numer czasopisma: 4
Strony od-do: 77-89
Streszczenie: Celem artykułu jest omówienie wpływu pandemii COVID-19 na pojawienie się trudności w funkcjonowaniu dzieci oraz ukazanie możliwych przyszłych konsekwencji deprywacji ich potrzeb. Potrzebna jest bardzo dogłębna analiza tego doświadczenia, zwłaszcza w przypadku małych dzieci. Zgodnie z założeniami teorii bioekologicznych i life-span niekorzystne zdarzenia umożliwiają dostrzeżenie oddziaływań biologii i środowiska na funkcjonowanie, zachowanie i rozwój człowieka, zwłaszcza na początku jego życia. Przeglądu literatury przedmiotu dokonano z wykorzystaniem baz danych: PsycArticles, PubMed i Google Scholar. Poszukując materiałów, stosowano słowa kluczowe: pandemia COVID-19, dzieci, rozwój, zagrożenia, funkcjonowanie. Przeprowadzony przegląd badań ukazał wystąpienie frustracji, obaw o codzienne funkcjonowanie najmłodszych. Pandemia, jak można zauważyć, przyczyniła się do zachwiania codziennej rutyny, struktury wsparcia oraz prawidłowego działania środowiska rodzinnego i pozarodzinnego dzieci. Wpływ tych zmian nie zakończył się wraz z ustaniem pandemii. Dostrzegalne są negatywne oddziaływania pandemii na zdrowie somatyczne (np. na trudności ze snem, aktywność fizyczną) i psychiczne dzieci (problem z samoregulacją, niepokojem, lękiem). Pandemia COVID-19 zgodnie z teorią przebiegu życia jest wydarzeniem społecznym, historycznym, mającym destrukcyjny wpływ, szczególnie na różne obszary życia, aktywności najmłodszych. Skutki pandemii mogą w dłuższej perspektywie utrudniać funkcjonowanie i prawidłowyrozwój dzieci w przyszłości.
Słowa kluczowe: pandemia; dzieci; trudności; rozwój
Dostęp WWW: https://journals.umcs.pl/j/article/view/18070/12443
DOI: 10.17951/j.2024.37.4.77-89.
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ewa Sokołowska and Monika Dacka",
title = "The COVID-19 Pandemic – Selected Difficulties in Child Functioning",
journal = "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia",
year = "2024",
number = "4",
pages = "77-89"
}
Cytowanie w formacie APA:
Sokołowska, E. and Monika Dacka(2024). The COVID-19 Pandemic – Selected Difficulties in Child Functioning. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 4, 77-89.