Ewa Sokołowska

The psychologist in a contemporary Polish school – theoretical inspirations

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Warszawa
Rok wydania: 2021
Tytuł publikacji: The Role and Tasks of the Psychologist in a Contemporary School
Redaktorzy: Grażyna Katra, Ewa Sokołowska
Strony od-do: 47-58
Streszczenie: Działania psychologa szkolnego powinny mieć swoje zakorzenienie we własnej refleksji i w teorii psychologicznej, w szczególności w teoriach psychologii wychowawczej. Tym samym psycholog szkolny może pełnić swoją rolę w różnorodny sposób i być m in.: „człowiekiem środka”; ekspertem od wychowania i nauczania; badaczem procesu wychowawczego i kreatorem nowych ujęć wychowania. Powinna się też zmieniać forma wypełniania obowiązków przez psychologa w zależności od ich charakteru – co opisać można jako „frontowy i gabinetowy” wymiar pełnionej roli. Najważniejsze jest jednak dla psychologa szkolnego to, że jego rola może być realizowana w pełni, jeśli zostanie spełniony warunek względnej niezależności od systemu szkoły i jej wymagań – oznacza to podejście zewnątrzsystemowe.
Słowa kluczowe: psycholog; szkoła; agresja; przemoc; bullying; monitoring; profilaktyka; promocja; interwencja
Dostęp WWW: https://wuw.pl/data/include/cms//The_Role_and_Tasks_Katra_Grazyna_Sokolowska_Ewa_red_2021.pdf?v=1639661699005
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323551423