Ewa Sokołowska

Interwencja kryzysowa - przewidzieć nieprzewidywalne, korzystając z wiedzy o rozwoju człowieka
[Crisis intervention. How can developmental psychology help us predict the unknown?]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Warszawa
Rok wydania: 2021
Tytuł publikacji: Interwencja kryzysowa. Wybrane zagadnienia
Redaktorzy: Sylwia Kluczyńska, Jan Czesław Czabała
Strony od-do: 15-32
Streszczenie: Monografia stanowi kompendium wiedzy teoretycznej i praktycznej w obszarze interwencji kryzysowej. Prezentuje wybrane metody zorientowane na rozwiązywanie problemów kryzysowych. To swoisty podręcznik umiejętności praktycznych niezbędny pracownikom instytucji społecznych zajmujących się profesjonalną pomocą w kryzysach sytuacyjnych. Książka adresowana jest do osób kontynuujących szkolenie zawodowe w dziedzinie pomocy psychologicznej, ale również może być ważnym elementem kształcenia studentów rozpoczynających edukację w tej dziedzinie. W rozdziale autorskim (Interwencja kryzysowa - przewidzieć nieprzewidywalne, korzystając z wiedzy o rozwoju człowieka) odwołano się wprost do wiedzy z psychologii rozwojowej próbując odpowiedzieć na pytania kluczowe dla praktyki interwencji kryzysowej. W pierwszej kolejności są to pytania o czynniki ryzyka i czynniki chroniące prawidłowy rozwój człowieka w sytuacji kryzysowej. W drugiej kolejności są to pytania o adekwatny do wieku i przejawianych potrzeb rozwojowych sposób postępowania w kontakcie z człowiekiem w kryzysie. Ostatnie z postawionych w rozdziale pytań dotyczy zaś tego, jaki jest podstawowy dylemat etyczny pojawiający się przy prowadzeniu interwencji kryzysowej.
Słowa kluczowe: interwencja kryzysowa, konteksty rozwojowe. osiągnięcia rozwojowe
Dostęp WWW: http://www.aps.edu.pl/wydawnictwo/nowo%C5%9Bci/kluczy%C5%84ska-s-czaba%C5%82a-cz-interwencja-kryzysowa/