Ewa Sokołowska

A new approach to the professional role of the school psychologist

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Psychologiczne (ISSN: 1507-7888)
Współautorzy: Grażyna Katra
Rok wydania: 2019
Tom: 23
Numer czasopisma: 3
Strony od-do: 193-211
Streszczenie: Artykuł stanowi zaproszenie do dyskusji nad rolą i zadaniami psychologa we współczesnej szkole. Postawiono w nim tezę, że podstawowym sensem roli psychologa jest współkreacja środowiska i procesu edukacyjno–wychowawczego. Bycie współkreatorem stanowi istotę przedstawionego modelu pracy psychologa w systemie szkolnym. Model M-P-P-I obejmuje działania psychologiczne określone jako monitoring-promocja-profilaktyka-interwencja. Wpisana w ten model jest konieczność ciągłego poszerzania możliwości psychologicznych oddziaływań i kreowanie autonomicznej wizji ich realizacji. Przyjęcie i funkcjonowanie w roli w sposób opisany w modelu wydaje się kluczowe dla budowania tożsamości zawodowej psychologa wychowawczego. Dookreślona i wyklarowana tożsamość zawodowa zaś jest podstawowym regulatorem funkcjonowania osoby w roli zawodowej.
Słowa kluczowe: psycholog szkolny, promocja, profilaktyka, interwencja psychologiczna, monitoring
Dostęp WWW: https://ojs.tnkul.pl/index.php/rpsych/article/view/9881
DOI: 10.18290/rpsych.2019.22.3-1



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Ewa Sokołowska and Grażyna Katra",
title = "A new approach to the professional role of the school psychologist ",
journal = "Roczniki Psychologiczne",
year = "2019",
number = "3",
pages = "193-211"
}

Cytowanie w formacie APA:
Sokołowska, E. and Grażyna Katra(2019). A new approach to the professional role of the school psychologist . Roczniki Psychologiczne, 3, 193-211.