W orkiestrze czy solo? Norwid w paryskiej pracowni Juliusza Kossaka
[With an orchestra or solo? Norwid in the Paris studio of Juliusz Kossak]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Studia Norwidiana (ISSN: 0860-0562)
Rok wydania: 2020
Tom: 38
Strony od-do: 227-246
Streszczenie: Artykuł dotyczy relacji Cypriana Norwida ze środowiskiem polskich malarzy skupionych ok. połowy XIX wieku wokół paryskiej pracowni Juliusza Kossaka. Punktem wyjścia jest humorystyczny rysunek Kossaka Orkiestra artystów, na którym Norwid został przedstawiony tyłem do widza, z lirą u boku, wśród innych malarzy – członków orkiestry, zajętych grą naróżnych instrumentach. Na podstawie tej kompozycji, ilustrującej anegdotę z życia koloniipolskich artystów, oraz innych przekazów z epoki autorka nakreśla sytuację społeczno-bytowąmalarzy, umiejscawiając na tym tle sylwetkę twórcy litografii Solo. Wskazując na wspólnotęemigracyjnych doświadczeń, podkreśla zarazem odrębność sytuacji Norwida, wynikającą zarówno z cech osobowościowych, jak i z profilu jego twórczości, łączącej dwie dziedziny: literaturę oraz sztuki plastyczne, a nadto silnie osadzonej w refleksji teoretycznej
Słowa kluczowe: Cyprian Norwid, Juliusz Kossak, rysunek polski, Paryż, Café de la Régence
Dostęp WWW: https://ojs.tnkul.pl/index.php/sn/article/download/14740/14322
DOI: 10.18290/sn.2038-14



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Edyta Chlebowska",
title = "W orkiestrze czy solo? Norwid w paryskiej pracowni Juliusza Kossaka",
journal = "Studia Norwidiana",
year = "2020",
pages = "227-246"
}

Cytowanie w formacie APA:
Chlebowska, E. (2020). W orkiestrze czy solo? Norwid w paryskiej pracowni Juliusza Kossaka. Studia Norwidiana, 227-246.