Synergia rodziny i szkoły – niektóre konteksty teoretyczne i praktyka
[Family and School Synergy - Some Theoretical and Practical Contexts]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: HORYZONTY WYCHOWANIA (ISSN: 1643-9171)
Rok wydania: 2017
Tom: 16
Numer czasopisma: 38
Strony od-do: 27-41
Streszczenie: CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest próba syntetycznego przedstawienia obszarów problemowych i wskazanie zagadnień, jakie pojawiają się na horyzoncie określenia „synergia rodziny i szkoły”. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Pytanie problemowe sformułowano następująco: jakie zagadnienia uwzględniane są w pedagogicznym namyśle nad synergią rodziny i szkoły? W artykule podjęto próbę określenia kierunków analiz (kontekstów) teoretycznych i zarysowania praktycznych odniesień w problematyce synergii rodziny i szkoły. Zastosowano metodę analizy literatury oraz selekcji i rekonstrukcji treści w celu uzyskania syntezy omawianych zagadnień. PROCES WYWODU: Realizacja celu i odpowiedź na pytanie problemowe jest ujęta w procesie wywodu, na który składa się: wprowadzenie w zagadnienie, zaprezentowanie rozumienia synergii rodziny i szkoły, wybranych jej kontekstów oraz teoretycznych modeli i zasad. Następnie przedstawiono przykład badań i wyniki obrazujące niektóre kwestie dotyczące synergii rodziny i szkoły. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Refleksja nad podjętą problematyką wskazuje na wielowymiarowość analizowanego obszaru, prezentowane modele świadczą o zróżnicowaniu w obrębie badanej rzeczywistości, a wyniki przykładowych badań sugerują zachodzące zmiany w niektórych wymiarach współdziałania rodziny i szkoły. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Istnieje potrzeba prygotowania uniwersalnych opracowań i modeli synergii rodziny i szkoły oraz konieczność projektowania wąskich programów realizowanych w szkołach. W obliczu nowych wyzwań edukacyjnych, w czasach zmiany społecznej należy rozwijać wiedzę, umiejętności i kompetencje studentów pedagogiki i kierunków nauczycielskich w celu skutecznego podejmowania współdziałania z rodziną.
Słowa kluczowe: rodzina, szkoła, synergia, obszary i formy współdziałania, modele współdziałania
Dostęp WWW: https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/index.php/HW/article/download/1194/1244
DOI: 10.17399/HW.2017.163802



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Danuta Opozda",
title = "Synergia rodziny i szkoły – niektóre konteksty teoretyczne i praktyka",
journal = "HORYZONTY WYCHOWANIA",
year = "2017",
number = "38",
pages = "27-41"
}

Cytowanie w formacie APA:
Opozda, D. (2017). Synergia rodziny i szkoły – niektóre konteksty teoretyczne i praktyka. HORYZONTY WYCHOWANIA, 38, 27-41.