Z problemów akwizycji języka trzeciego u neofilologów. Uwagi wstępne
[From the Problems of the Third Language Acquisition Among Neophilology Students. Introductory Remarks]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Roczniki Humanistyczne (ISSN: 0035-7707)
Rok wydania: 2015
Tom: 63
Numer czasopisma: 10
Strony od-do: 109-120
Streszczenie: Zjawisko wielojęzyczności i związane z nim procesy akwizycji są obecne w filologicznym nauczaniu akademickim. Takie procesy zaobserwowano wśród studentów pochodzenia polskiego, studiujących filologię rosyjską na zajęciach z praktycznej nauki języka ukraińskiego. W artykule dokonano próby opisu czynników warunkujących przyswajanie kolejnego języka obcego w warunkach akademickich. W przeprowadzonej wśród studentów rusycystów ankiecie zwrócono uwagę na wiele czynników indywidualnych i społecznych, między innymi na wiek, płeć, wiek pierwszego kontaktu z językami, konteksty i sposoby nabywania poszczególnych języków, nastawienie wobec każdego z języków czy motywacja, które mogą wstępnie wskazać kierunki i drogi kształtujące te procesy. Przyswajanie kolejnego języka obcego, dodatkowo blisko spokrewnionego, powoduje pojawienie się w języku docelowym wpływów międzyjęzykowych. Przykłady wpływów zaobserwowano na podstawie wybranych podsystemów językowych (fonetyka, morfologia, leksyka).
Słowa kluczowe: język trzeci, język ukraiński jako obcy, nabywanie języka, wpływy językowe
Dostęp WWW: https://tnkul.pl/files/userfiles/files/RH2015z10_109-120_Nowacka.pdf
DOI: 10.18290/rh.2015.63.10-6



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Dagmara Nowacka",
title = "Z problemów akwizycji języka trzeciego u neofilologów. Uwagi wstępne",
journal = "Roczniki Humanistyczne",
year = "2015",
number = "10",
pages = "109-120"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nowacka, D. (2015). Z problemów akwizycji języka trzeciego u neofilologów. Uwagi wstępne. Roczniki Humanistyczne, 10, 109-120.