Bóg i „granice moralności”
[God and the Limits of Morality]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Przegląd Filozoficzny - Nowa Seria (ISSN: 1230-1493)
Rok wydania: 2010
Tom: 19
Numer czasopisma: 1(73)
Strony od-do: 61-75
Streszczenie: W artykule podtrzymana jest podstawowa teza Swinburne’a, zgodnie z którą o prawdach moralnych możemy mówić niezależnie od tego, czy przyjmiemy, czy też nie przyjmiemy istnienie Boga. Przyjęcie istnienia Boga nie wpływa też na treść podstawowych norm moralnych, które Swinburne nazywa koniecznymi prawdami moralnymi. Zmienia się natomiast charakter tychże norm: stają się normami obowiązującymi w sposób kategoryczny, co sprawia, że samo ich przekroczenie jest moralnym złem, bez względu na to, jaki byłby dalszy cel działania, to znaczy co moglibyśmy przez ich przekroczenie zyskać. Taka postawa zyskuje uzasadnienie tylko wtedy, gdy przyjmiemy, że nie ponosimy odpowiedzialności za rezygnację z redukowania zła tego świata, o ile wymagałoby to od nas przekraczania norm Dekalogu. Przyjęcie istnienia Boga oznacza zatem również pojawienie się w działaniu dodatkowej motywacji, która opiera się na zaufaniu Bogu, a to nadaje moralności chrześcijańskiej charakter relacyjny.
Słowa kluczowe: Bóg, konieczne normy moralne, motywacja moralna, zaufanie do Boga



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Barbara Chyrowicz",
title = "Bóg i „granice moralności”",
journal = "Przegląd Filozoficzny - Nowa Seria",
year = "2010",
number = "1(73)",
pages = "61-75"
}

Cytowanie w formacie APA:
Chyrowicz, B. (2010). Bóg i „granice moralności”. Przegląd Filozoficzny - Nowa Seria, 1(73), 61-75.