Reklama w socjalizacji konsumenckiej dziecka. Ewaluacja zajęć z edukacji medialnej
[Role of advertising in children consumer socialization. Evaluating the lesson of media education]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2015
Tytuł publikacji: Medialne reprezentacje kultury. Społeczeńctwo - Polityka - Promocja, t.2
Redaktorzy: Aneta Duda
Strony od-do: 227-240
Streszczenie: Celem artykułu jest przybliżenie teorii i badań nad socjalizacją konsumencką dzieci w wieku przedszkolnym. Podjęto próbę opisu znaczeń przypisywanych przez dziecko reklamie, co z kolei umożliwi wskazanie na jej rolę w kształtowaniu postaw konsumenckich przedszkolaka. W pierwszej części artykułu autorki przybliżają wnioski dotychczasowych badań w tym obszarze, w drugiej zaś prezentują wyniki badań własnych. Dane, uzyskane na podstawie piętnastu przeprowadzonych wywiadów pogłębionych, wskazują na duże zaangażowanie dzieci w dyskurs reklamowy, ale i znaczącą rolę edukacji medialnej w osłabianiu jego wpływu.
Słowa kluczowe: reklama, konsumencka kultura, dziecko jako konsument, konsumencka socjalizacja