Społeczne znaczenia marek wśród dzieci
[Social meaning of brands among children]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Miesięcznik Marketing i Rynek (ISSN: 1231-7853)
Rok wydania: 2014
Numer czasopisma: 4 (CD)
Strony od-do: 38-44
Streszczenie: Celem badań było określenie preferencji wobec materialnych (komercyjnych) i niematerialnych (niekomercyjnych) zasobów, by określić ich wymiary znaczeniowe. Które z cech, wartości, korzyści silnie angażują dziecko w relacje z ich ulubioną marką? Przeprowadzono 10 wywiadów pogłębionych z 35 dziećmi, co umożliwiło wygenerowanie ich rozmów wokół kultury konsumpcyjnej. Wyniki badań wskazały, że świat marzeń dzieci nie jest jeszcze światem markowych produktów. Temat popularnych zabawek nie wypływał samoistnie w ich rozmowach, ale kiedy dzieci były stymulowane do rozmawiania o markach, potrafiły określać swoje preferencje. Markowe zabawki na równi z pozostałymi zabawkami pełnią w życiu siedmiolatków funkcje identyfikacyjne i pomagają w zaspokajaniu potrzeb związanych z poczuciem bezpieczeństwa. Mając do wyboru produkt z intensywnie promowanym obrazem i zabawkę z wieloma, wydawać by się mogło, atrakcyjnymi funkcjami, dzieci częściej wybierają tę pierwszą opcję. Poziom ekspozycji marek istotnie wpływa więc na intensywność pragnień i chęć ich posiadania. Synergicznie tworzone przekazy promocyjne wokół marek stają się efektywnym źródłem, z którego dzieci czerpią materiały do fantazjowania. Niejako za dzieci opracowywane są tu koncepcje świata fantazji, przez co poziom kreatywności ich wyobraźni może się obniżać. Marki nie są jeszcze kojarzone z prestiżowymi znaczeniami.
Słowa kluczowe: społeczne znaczenia marek, kultura konsumencka, dziecko jako konsument



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Aneta Duda",
title = "Społeczne znaczenia marek wśród dzieci",
journal = "Miesięcznik Marketing i Rynek",
year = "2014",
number = "4 (CD)",
pages = "38-44"
}

Cytowanie w formacie APA:
Duda, A. (2014). Społeczne znaczenia marek wśród dzieci. Miesięcznik Marketing i Rynek, 4 (CD), 38-44.