Czym się bawić? : funkcje marek dla dzieci : raport z badań siedmiolatków
[What to play with? : functions of brands for children ]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Kultura i Edukacja (ISSN: 1230-266X)
Rok wydania: 2014
Numer czasopisma: 3 (103)
Strony od-do: 288-312
Streszczenie: Celem artykułu jest przybliżenie teorii i badań nad socjalizacją konsumencką siedmio- i ośmiolatków. Dokonana zostaje analiza dyskursu dzieci wobec marek w kontekście ich funkcjonowania w środowisku szkolnym. Podjęto próbę opisu i zrozumienia doświadczenia konsumpcyjnego dzieci, obecności treści przekazów marketingowych w ich życiu. Zrozumienie znaczeń przypisywanych przez dziecko marce umożliwi dokonanie pogłębionej analizy jego socjalizacji do konsumpcyjnego świata. W pierwszej części autorka przybliża współczesną dyskusję o socjalizacji konsumenckiej dziecka. W drugiej części przedstawia badania, jakie zostały zrealizowane z 14 grupami uczniów lubelskich szkół podstawowych. Przeprowadzono pogłębione wywiady grupowe, opierając badania na metodologii studiów kulturowych, analizie dyskursu z elementami analizy funkcjonalnej. Próbowano uchwycić bogactwo i niepowtarzalność każdego takiego konsumpcyjnego doświadczenia. Próbując zrozumieć konsumpcyjny świat dzieci, wskazano na pięć głównych funkcji, jakie wyłoniły się z ich wypowiedzi: 1. Poznawanie rzeczywistości konsumpcyjnej przez zabawę stymulowane nagrodą 2. Poszukiwanie bezpieczeństwa w nadmiarze 3. Identyfikacja i uczenie się ról społecznych wyraźnie dzielonych na kobiece i męskie 4. Przynależność do grupy i rywalizacja 5. Funkcje utylitarne marek. Uzyskane dane wskazują, że konsumpcyjna ideologia i jej dyskursy nie są tak ważne w społecznym życiu dzieci, jak można było zakładać na podstawie literatury przedmiotu. Siedmio-ośmiolatki nie były ani jakąś spójną grupą, mocno zaangażowaną w relacje z markami ani też grupą, która w ogóle się nimi nie interesuje. Generalnie, marki zajmują niewiele miejsca w obszarze ich zainteresowań. Współistnieją z innymi atrakcjami, na razie ustępując im pola.
Słowa kluczowe: relacje z marką, symboliczne znaczenia marek, konsumencka kultura, dziecko jako konsument, konsumencka socjalizacja



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Aneta Duda",
title = "Czym się bawić? : funkcje marek dla dzieci : raport z badań siedmiolatków",
journal = "Kultura i Edukacja",
year = "2014",
number = "3 (103)",
pages = "288-312"
}

Cytowanie w formacie APA:
Duda, A. (2014). Czym się bawić? : funkcje marek dla dzieci : raport z badań siedmiolatków. Kultura i Edukacja, 3 (103), 288-312.