Dyskurs blogów modowych – między kooperacją a kooptacją
[The discourse of fashion blogs: Between cooperation and co-optation]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Autobiografia. Literatura. Kultura. Media (ISSN: 2353-8694)
Rok wydania: 2019
Tom: 12
Numer czasopisma: 1
Strony od-do: 211-230
Streszczenie: Blogi są często przedmiotem entuzjastycznych opinii, wskazujących, że przyczyniają się do decentralizacji, demokratyzacji komunikacji i rozwoju kultury uczestnictwa. W artykule starano się ustalić, czy analizowane tu blogi modowe rzeczywiście odzwierciedlają zmiany w użytkowania mediów, tj. służą odzyskiwaniu pola dla oddolnych inicjatyw i sprzyjają pożądanej w sferze publicznej różnorodności informacji i opinii. Potencjał dialogowy blogów, opierając się na Bachtinowskich definicjach i kryteriach „dialogowości”, badano w odniesieniu do mody, łącząc krytyczną analizę dyskursu z analizą zawartości. Wskazano też czynniki monologizowania dyskursu, a także zrekonstruowano proces instytucjonalizowania ról ich autorek, odchodzenie od dyskursu autentyczności i modelu relacyjnego. Wykazano, że analizowane blogi modowe, świadomie komercjalizowane, z każdym rokiem coraz bardziej stawały się monologowymi, jednokierunkowymi i autopromocyjnymi kanałami transmisji zasad obowiązujących w przemyśle mody.
Słowa kluczowe: krytyczna analiza dyskursu, blogi modowe, dialog, monolog
Dostęp WWW: https://wnus.edu.pl/au/pl/issue/1151/article/18168/
DOI: 10.18276/au.2019.1.12-13



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Aneta Duda",
title = " Dyskurs blogów modowych – między kooperacją a kooptacją",
journal = "Autobiografia. Literatura. Kultura. Media",
year = "2019",
number = "1",
pages = "211-230"
}

Cytowanie w formacie APA:
Duda, A. (2019). Dyskurs blogów modowych – między kooperacją a kooptacją. Autobiografia. Literatura. Kultura. Media, 1, 211-230.