Uwarunkowania i znaczenia zachowań konsumpcyjnych dzieci w odniesieniu do markowych zabawek
[Determinants and Importance of Consumption for Children]

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2017
Tytuł publikacji: Dzieci i młodzież w XXI w. – ujęcie społeczne
Redaktorzy: Monika Maciąg, Kamil Maciąg
Strony od-do: 163-189
Streszczenie: Badając społeczne znaczenia konsumpcji wśród dzieci próbowano uchwycić to, co w markach jest tak istotnego, że wolą je od innych, niemarkowych produktów, nawet tych, które – w opinii badacza – mogłyby im umożliwić bardziej różnorodną, twórczą zabawę. Częściowo pozytywnie zweryfikowano założenie Pierre’a Bourdieu, zwłaszcza w odniesieniu do tej najmłodszej grupy, że proces socjalizacji wzbudza pewne skłonności oraz buduje kompetencje generowania i podtrzymywania konkretnych praktyk konsumpcyjnych. Podkreślano tym samym kluczową rolę rodziców w kształtowaniu zachowań konsumpcyjnych dziecka. Wykazałam, że świat marzeń dzieci nie jest jeszcze światem markowych produktów, jak diagnozował Martin Lindstrom, nie są one tak ważne w ich codziennym dyskursie. Dzieci nie były ani jakąś spójną grupą, mocno zaangażowaną w relacje z markami, ani też grupą, która w ogóle się nimi nie interesuje. Temat popularnych zabawek nie wypływał samoistnie w ich rozmowach, ale kiedy dzieci były zachęcane do rozmawiania o nich, bez problemu potrafiły określać swoje preferencje. Im miały większą wiedzę i doświadczenie w ich użytkowaniu, tym bardziej angażowały się w ten dyskurs. Dokładnie omówiono społeczne funkcje marek w życiu dzieci, postulując o przeciwdziałanie nadmiarowi bodźców komercyjnych, tak by swą codzienność mogły one przeżywać bardziej świadomie.
Słowa kluczowe: konsumpcja, pokolenie Z, marki
Dostęp WWW: http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/208/Dzieci%20i%20m%C5%82odzie%C5%BC%20w%20XXI%20w.%20%20-%20uj%C4%99cie%20spo%C5%82eczne.pdf



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Aneta Duda",
title = "Uwarunkowania i znaczenia zachowań konsumpcyjnych dzieci w odniesieniu do markowych zabawek",
journal = "",
year = "2017",
pages = "163-189"
}

Cytowanie w formacie APA:
Duda, A. (2017). Uwarunkowania i znaczenia zachowań konsumpcyjnych dzieci w odniesieniu do markowych zabawek. , 163-189.