Konsumpcja. Teorie i badania
[Theories and Researches on Consumption]

Książka naukowa recenzowana

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2016
Redaktorzy: Aneta Duda
Streszczenie: W części I monografii podjęto próbę uporządkowania rozległego pola znaczeniowego pojęcia konsumpcji, umiejscawiając je w kontekście refleksji i badań kulturowych, politycznych i etycznych. W części II przeprowadzono analizę ramowania (framing analysis) medialnego dyskursu o różnie uposażonych konsumentach. W części III – zaprezentowano wyniki badań opinii konsumentów: podsumowano wyniki prezentowane w poprzednich opracowaniach (wywiady pogłębione z dziećmi przedszkolach i częściowo ustrukturyzowane z gimnazjalną młodzieżą), poszerzając je o analizę dyskursu dorosłych konsumentów (częściowo ustrukturyzowane wywiady o shoppingu w centrach handlowych) przeprowadzoną na potrzeby tej monografii. Celem IV części była analiza alternatywnych modeli gospodarowania i konsumowania, odmiennych wzorów i praktyk konsumpcyjnych. Poddano socjologicznej interpretacji pewne transgresyjne przykłady kontestacji minimalistow i downshifterow (badania techniką wywiadu pogłębionego), traktując je jako próby poszukiwania społecznej podmiotowości w przestrzeniach między społeczeństwem a systemem kapitalistycznym. Wyniki badań zaprezentowano w formie opisowej. W V części przedstawiono propozycje dla państwowych interwencji w kształtowaniu wzorców odpowiedzialnej, rozważnej konsumpcji w obszarach treści marketingowych, w strukturze rynku i w sferze działań publicznych, mogących stanowić przeciwwagę dla treści komercyjnych (kampanie informacyjne, animacje w środowisku lokalnym, edukacja społeczna).
Słowa kluczowe: konsumpcja, medialne reprezentacje, badania konsumentów, polityka konsumpcji



Cytowanie w formacie Bibtex:
@book{1,
author = "Aneta Duda",
title = "Konsumpcja. Teorie i badania",
year = "2016",
}

Cytowanie w formacie APA:
Duda, A. (2016). Konsumpcja. Teorie i badania. Lublin: