Między honorem a lękiem. Wpływ rycerskiego etosu na postrzeganie emocjonalnych zachowań w średniowiecznych wojnach
[BETWEEN HONOUR AND FEAR: THE IMPACT OF CHIVALRIC ETHOS ON THE PERCEPTION OF EMOTIONAL RESPONSES IN MEDIEVAL WARFARE]
Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowanyCzasopismo: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Prace Historyczne (ISSN: 0083-4351)
Rok wydania: 2024
Strony od-do: 287-302
Streszczenie: Niniejszy artykuł porusza temat emocji w kontekście działań wojennych. Za najczęstsze z tych emocji uznaje się strach i gniew. Etyka rycerska, rozwinięta w średniowieczu, promowała powściągliwość w okazywaniu brutalności i okrucieństwa w czasie wojny, zwłaszcza wobec pojmanego wroga, gdyż propagowany ideał rycerza wymagał okazywania miłosierdzia pokonanym. Przykłady takiej postawy można znaleźć podczas wojny stuletniej, kiedy etos rycerski miał istotny wpływ na sposób okazywania, postrzegania i oceniania emocji doświadczanych przez żołnierzy. Jednakże pod koniec średniowiecza kultura rycerska napotkała wiele wyzwań i przeszła znaczące przemiany. Erozja etosu rycerskiego stała się najbardziej widoczna podczas Wojny Dwóch Róż, kiedy osobista nienawiść między dwoma pretendentami do tronu oraz osobiste porachunki, a także wykorzystywanie strachu jako instrumentu nacisku politycznego, odegrały istotną rolę w ostatecznym wyniku konfliktu.
Słowa kluczowe: średniowiecze, jeniec wojenny, etos rycerski, twórczość i literatura średnio- wieczna, emocjonalne doświadczenia wojny
Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Andrzej Niewiński",
title = "Między honorem a lękiem. Wpływ rycerskiego etosu na postrzeganie emocjonalnych zachowań w średniowiecznych wojnach ",
journal = "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Prace Historyczne",
year = "2024",
pages = "287-302"
}
Cytowanie w formacie APA:
Niewiński, A. (2024). Między honorem a lękiem. Wpływ rycerskiego etosu na postrzeganie emocjonalnych zachowań w średniowiecznych wojnach . Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Prace Historyczne, 287-302.