System wynagradzania nauczycieli w Polsce – skutki dla lokalnych budżetów
[Teachers’ remuneration system in Poland – the consequences for local budgets]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: STUDIA BAS (ISSN: 2080-2404)
Współautorzy: Alicja Sekuła
Rok wydania: 2022
Tom: 70
Numer czasopisma: 2
Strony od-do: 49-70
Streszczenie: W ramach reformy ustroju państwa, przeprowadzonej na przełomie lat 80. i 90. XX w., dokonano m.in. decentralizacji zarządzania oświatą. W jej wyniku gminy i powiaty, a także (w dużo mniejszym stopniu) województwa samorządowe stały się podmiotami odpowiedzialnymi za publiczne szkoły i placówki oświatowe. Samorząd terytorialny ma od tego czasu istotny udział w realizacji polityki oświatowej państwa. Niektóre jej elementy, np. zasady wynagradzania nauczycieli, są regulowane na poziomie centralnym. Rozwiązanie to jest dla wielu jednostek samorządu terytorialnego (j.s.t.) dużym wyzwaniem finansowym, gdyż ich wydatki na płace dla tej grupy zawodowej muszą osiągnąć wymagane poziomy. Celem artykułu jest analiza znaczenia wydatków budżetowych na wynagrodzenia nauczycieli ponoszonych na poziomie lokalnym w Polsce oraz czynników oddziałujących na te wydatki. W pracy przedstawiono rozwiązania według stanu prawnego na dzień 15 marca 2022 r., natomiast zakres analiz empirycznych dotyczy lat: od 2004 r., tj. od wejścia w życie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, do 2020 r., co wynika z dostępności danych budżetowych. Niekiedy, ze względu na długi okres badawczy i w przypadku stabilnego poziomu danych, dla większej czytelności zaprezentowano informacje dla co trzeciego oraz dla ostatniego roku. Zakres przestrzenny badań obejmuje całą Polskę, choć niekiedy posłużono się analizą przypadku (Lublin) ze względu na brak danych dla całego państwa. Zakres podmiotowy analizy dotyczy jednostek samorządu lokalnego. Zgodnie ze statystyką Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) i Ministerstwa Finansów (MF) wydzielono ich trzy grupy: gminy, powiaty oraz miasta na prawach powiatu (dalej: m.n.p.p.).
Słowa kluczowe: nauczyciele, wynagrodzenia nauczycieli, część oświatowa subwencji ogólnej, wydatki oświatowe
Dostęp WWW: https://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/6E3216F037023F56C1258895002952B9/$file/3.Sekula_Nucinska.pdf
DOI: https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2022.12



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Joanna Nucińska and Alicja Sekuła",
title = "System wynagradzania nauczycieli w Polsce – skutki dla lokalnych budżetów",
journal = "STUDIA BAS",
year = "2022",
number = "2",
pages = "49-70"
}

Cytowanie w formacie APA:
Nucińska, J. and Alicja Sekuła(2022). System wynagradzania nauczycieli w Polsce – skutki dla lokalnych budżetów. STUDIA BAS, 2, 49-70.