Cnoty podstawą wychowania
[The virtues as the basis of the upbringing at all]

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2014
Tytuł publikacji: Wychowanie a cywilizacja uzależnień i agresji
Redaktorzy: Alina Rynio, Katarzyna Stępień
Strony od-do: 29-62
Streszczenie: Celem artykułu było pokazanie konieczności cnót jako podstawy wychowaniu człowieka w dziedzinie intelektualnej, moralnej twórczej. Pełne rozumienie cnót jest możliwe tylko w świetle realistycznej antropologii filozoficznej, która rozpoznaje podstawowe i konieczne elementy struktury bytowej człowieka i jego naturę. To zakłada realistyczną metafizykę bytu. Umożliwia ona realizację najważniejszej intelektualnej cnoty człowieka - mądrości. Umożliwia ona okreslenie ostatecznego celu ludzkiego życia - szczęścia. Aby je osiągnąć, konieczne są intelektualne i moralne cnoty, bedące środkami do tego celu. To jest powód, aby podejmować wszelkie możliwe wysiłki w celu ich nabycia. Opierając się na cnotach człowiek ma szansę, by kierować swym życiem w sposób odpowiedzialny i efektywny do jego spełnienia się w szczęściu. To wszystko może zostać wzmocnione przez uwzglednienie religijnej perspektywy, w której wszystkie ludzkie wysiłki są wspierane przez Łaskę Boga, żeby nawet ponadnaturalny cel życia człowieka mógł zostać osiągnięty - wieczne zbawienie i szczęście.
Słowa kluczowe: cnota, wychowanie, szczęście, moralność, sprawiedliwość, roztropność, mądrość, męstwo, umiarkowanie