Doniosłość antropologiczna pedagogiki Jacka Woronieckiego
[The anthropological importance of pedagogy of Jacek Woroniecki]

Rozdział w nierecenzowanej książce naukowej

Miejsce: Lublin
Rok wydania: 2013
Tytuł publikacji: Katolicka etyka wychowawcza. T. 1 / Jacek Woroniecki
Redaktorzy: Aneta Maślach, Natalia Miduch, Katarzyna Stępień, Anna Zalewska
Streszczenie: Artykuł został poświęcony antropologicznym aspektom teorii pedagogicznej J. Woronieckiego, zawartej w monumentalnym dziele „Katolicka etyka wychowawcza”, jako wprowadzenie do jego nowego, drugiego wydania. Artykuł podkreśla realizm pedagogiczny tego znakomitego autora, który wynika z realistycznej koncepcji człowieka, opracowanej w nurcie tomizmu egzystencjalnego, zapoczątkowanej wielkimi dziełami Tomasza z Akwinu. Charakterystyczne i kontynuowane jest tu nastawienie integralne, polegające na uzupełnieniu naturalnie uzyskanych danych poznawczych na terenie filozofii danymi teologicznymi, które pokazują również nadprzyrodzone perspektywy życia ludzkiego i pole spełnienia się nie tylko naturalnego w życiu osobowym (duchowym) w stosunku do innych osób ludzkich, ale także w stosunku do Osoby Boga.
Słowa kluczowe: antropologia, etyka, wychowanie, Jacek Woroniecki