Od cyberprzestrzeni do wirtualizacji rzeczywistości
[From cyberspace to virtualisation of reality]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: Cywilizacja (ISSN: 1643-3637)
Rok wydania: 2016
Numer czasopisma: 59
Strony od-do: 21-29
Streszczenie: Młodsze pokolenie, oswojone z najnowszymi osiągnięciami technik komputerowych, zapewne od razu „wyczuwa” sedno pewnych zjawisk związanych z używaniem komputerów i możliwości, jakie stwarzają. Cyberprzestrzeń to po prostu miejsce dziania się różnorodnych aktywności, jakim można się oddawać przy użyciu komputera odpowiednio zaprogramowanego. Historia rozwoju technologii komputerowych i informatycznych pokazuje, że narzędzie niezwykle sprawnego i szybkiego dokonywania operacji logicznych i matematycznych, jakim jest komputer, można zastosować w najróżniejszych celach, nie tylko do łatwego i szybkiego dokonywania bardzo skomplikowanych operacji matematycznych. Istotą działania komputera jest wykonywanie ciągu operacji matematycznych i logicznych zgodnie z napisanym wcześniej programem. Komputer do swego działania potrzebuje danych wejściowych, na których dokona wspomnianych operacji i przedstawi ich wyniki w wybranej formie – wyświetlenia liczb, wykonania wykresu czy obrazu, wygenerowania dźwięku, uruchomienia odpowiednich maszyn czy urządzeń itd. Dzisiaj w krajach rozwiniętych ludzie żyją w świecie niemalże całkowicie skomputeryzowanym, gdzie coraz większa ilość czynności może być wspomagana poprzez użycie odpowiednio zaprogramowanych komputerów. Obecnie prawie każde zaawansowane technologicznie urządzenie albo samo jest wyspecjalizowanym komputerem (jak laptop, telefon komórkowy, tablet, smartfon czy płaski telewizor), albo jest sterowane komputerowo (samochody, windy, samoloty, pralki, lodówki, maszyny produkcyjne itd.). Momentem przełomowym w rozwoju technologii komputerowej było wynalezienie i udostępnienie do masowego użycia sieci Internet – nieokreślonej, dziś już ogromnej ilości połączonych ze sobą komputerów przesyłających i przetwarzających dane, gdzie każdy dysponujący odpowiednim urządzeniem może się z nią połączyć i korzystać z jego zasobów oraz możliwości komunikacyjnych. W połączeniu z wynalezieniem urządzeń do przechowywania i udostępniania ogromnych ilości danych, komputery jako pojedyncze urządzenia albo połączone w sieć stwarzają oszałamiające możliwości ich wykorzystywania, stanowiąc nowe, niesamowite, bo uniwersalne narzędzie różnorodnego działania i tworzenia. Z kolei kluczową sprawą w zastosowaniu techniki komputerowej było odkrycie, że można zastosować komputery nie tylko to operacji matematycznych, ale i geometrycznych, które polegają na jakimś odwzorowaniu różnych obiektów na płaszczyźnie i w przestrzeni. Oczywiście geometria zajmowała się obiektami „geometrycznymi” – bryłami, figurami płaskimi, liniami i innymi tworami, ale przecież ze względu posiadanie wymiarów przez każdy byt materialny, można go potraktować jako swego rodzaju bryłę, dla której tylko trzeba znaleźć odpowiednią formułę matematyczną opisującą jego kształt przestrzenny (wygląd) i umiejscowienie. Współczesne komputery umożliwiają dokonywanie operacji w przestrzeni trójwymiarowej, natomiast wcześniej możliwe było tylko przetwarzanie obrazów, a więc swego rodzaju operacji na płaszczyźnie. Poza stosunkowo prostymi (koncepcyjnie, bo nie matematycznie i komputerowo) operacjami odwzorowania realnych obiektów i umiejscawiania ich w przestrzeni, próbowano znajdować formuły matematycznie opisujące ruch czy inne właściwości rzeczy – działanie, zachowanie w odpowiednich warunkach, itd., co umożliwiło przeprowadzanie różnych symulacji, zachowań, działań, itp. Innymi słowy dzięki komputerom, programom i pamięciom stało się możliwe odwzorowanie obiektów realnego świata w systemach komputerowych i nawet jakaś analiza i symulacja ich działania czy własności dynamicznych. Pomijając już fakt, ze dzięki sprzężeniu komputerów z różnymi urządzeniami peryferyjnymi, jak kamery, mikrofony, termometry czy inne mierniki lub odbiorniki, możliwa stała się rejestracja ogromnych ilości danych. Już nie tylko cała telekomunikacja radiowa i telefoniczna, e-mail’owa jest rejestrowana i przetwarzana, ale również obrazy czy filmy z coraz liczniejszych kamer.
Słowa kluczowe: wirtualna rzeczywistość, cybeprzestrzeń, komputer, informatyka



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Zbigniew Pańpuch",
title = "Od cyberprzestrzeni do wirtualizacji rzeczywistości",
journal = "Cywilizacja",
year = "2016",
number = "59",
pages = "21-29"
}

Cytowanie w formacie APA:
Pańpuch, Z. (2016). Od cyberprzestrzeni do wirtualizacji rzeczywistości. Cywilizacja, 59, 21-29.