Dlaczego sakramenty potrzebują wiary?
[Why do sacraments need faith?]

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

Czasopismo: ROCZNIKI LITURGICZNO-HOMILETYCZNE (ISSN: 2082-8586)
Rok wydania: 2011
Numer czasopisma: 2 (58)
Strony od-do: 43-54
Streszczenie: Określenie relacji pomiędzy nimi jest ważnym problemem teologicznym. Ograniczenie udziału w zbawieniu jedynie do sakramentu skutkuje bowiem sakramentalizmem a pozostawanie tylko przy wierze fideizmem. Związek wiary z sakramentami dostrzec można w ich charakterze personalistycznym i historiozbawczym. Zarówno wiara jak i sakrament angażują bowiem całego człowieka jak i za podstawę mają Misterium Christi. Ich wzajemna relacja jest relacją uzupełniającą. Sakrament potrzebuje wiary aby był owocny dla życia chrześcijańskiego, z drugiej strony wiara jest wyrażana i umacniana na sposób sakramentalny. Czasem w historii Kościoła, w którym związek ten był ściśle podkreślany były pierwsze wieki chrześcijaństwa. W naturalny sposób wiara domagała się wyrażenia w sakramencie, sakrament zaś potrzebował uprzedniej wiary. Powrót do tej właściwej relacji sakramentu i wiary winien dokonać się w dwojaki sposób. Pierwszym jest odniesienie wiary i sakramentu do słowa Bożego, które nada im perspektywę historiozbawczą. Drugim, jest mistagogia, która pozwoli na traktowanie udziału wierzącego w sakramencie jako partycypacji w Misterium Chrystusa. Jeszcze większe związanie liturgii sakramentów ze słowem Bożym w połączeniu z mistagogią sakramentalną może być droga powrotu do pierwotnego związku wiary z sakramentem.



Cytowanie w formacie Bibtex:
@article{1,
author = "Zbigniew Głowacki",
title = "Dlaczego sakramenty potrzebują wiary?",
journal = "ROCZNIKI LITURGICZNO-HOMILETYCZNE",
year = "2011",
number = "2 (58)",
pages = "43-54"
}

Cytowanie w formacie APA:
Głowacki, Z. (2011). Dlaczego sakramenty potrzebują wiary?. ROCZNIKI LITURGICZNO-HOMILETYCZNE, 2 (58), 43-54.